Projektplan för organisationsprojektet beslutad

Två streckgubbar med varsin pusselbit. Illustration.

Den 21 september fattade fakultetsstyrelsen beslut om att anta projektplanen för projektet ”Organisationsutveckling mot färre och större enheter vid Samhällsvetenskapliga fakulteten".

Projektplanen innehåller bland annat en beskrivning av ett antal effektmål som förväntas nås genom bildandet av färre och storleksmässigt mer homogena enheter.

– Samtliga effektmål handlar om att utveckla och driva förändring inom institutionernas ledning, styrning och administration, berättar projektledare Charlotte Simonsson. Organisationsprojektet handlar alltså inte om att förändra huvudområden, utbildningsprogram, forskningsprioriteringar eller liknande. Däremot är ambitionen att förändringar i sättet att leda, styra och administrera verksamheten ska skapa förutsättningar att ytterligare höja kvaliteten på vår forskning och utbildning.

Projektplanen kommer att revideras minst en gång per år och anpassas efter de omständigheter och förutsättningar som kommer fram längs vägen.

– Avsikten är att organisationsförändringen ska växa fram successivt och i dialog med fakultetens institutioner/enheter, kommenterar Charlotte Simonsson.

Arbetet framöver

Under september och oktober träffar projektgruppen samtliga institutionsledningar för att lyssna in tankar och idéer.

Gruppen inhämtar också kunskaper och erfarenheter från andra enheter, både inom Lunds universitet och andra universitet. Syftet med samtalen utanför fakulteten är att ta lärdom av andras erfarenheter av likande organisationsförändringar och få inblick i olika sätt att organisera större enheter.

Under hösten kommer projektgruppen också att ta fram en process för att underlätta hanteringen av olika administrativa frågor i samband med bildandet av nya enheter.

Vill du veta mer?

Samlad information om organisationsprojektet finns här