Presentera din forskning i Forskningsportalen (LUCRIS)
Här hittar du information om Forskningsportalen (LUCRIS) och vad du behöver registrera i systemet enligt Samhällsvetenskapliga fakultetens miniminivå.
LUCRIS är Lunds universitets gemensamma forskningsinformationssystem. Det består av ett användargränssnitt för inmatning och hantering av information, LUCRIS samt en publik portal, Forskningsportalen.
Se fakultetens information i Forskningsportalen
Miniminivå för registrering av forskningsinformation i LUCRIS
LUCRIS hjälper dig att nå ut med din forskning
Genom Forskningsportalen kan forskarkollegor, studenter, journalister och en intresserad allmänhet hitta din forskning. Här kan tvärvetenskapliga samarbeten lyftas och uppstå. Du kan visa vilka samarbeten du har, vilka publikationer du har skrivit och andra aktiviteter som din forskning genererat.
LUCRIS ger en överblick över hur dina projekt relaterar till publikationer, aktiviteter och annat relevant som finns inlagt i LUCRIS. Se bara till att du kopplar ihop dem!
Genom LUCRIS exporteras dina publika forskningsresultat vidare till exempelvis SwePub.
Forskning kan också lyftas fram på fakultetens webbplatser genom länkar till LUCRIS. Grundtanken är att all forskning finns i LUCRIS, men att våra webbplatser är ett fönster in.
Du kan också återanvända den information du har lagt in i LUCRIS genom att till exempel exportera informationen till ett personligt CV.
Miniminivå för registrering av forskningsinformation i LUCRIS
Du som är forskningsverksam medarbetare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten ska registrera nedanstående information i LUCRIS och ansvarar också för att den hålls uppdaterad. (Enligt beslut i fakultetsstyrelsen 2019-06-13)
Årlig deadline för registrering är den 1 mars.
Forskarprofil
- Aktuell populärvetenskaplig beskrivning av din forskning, på svenska och engelska
- Porträttbild, minst 600x600 px (1:1 Fyrkant)
- Ämnesklassificering enligt UKÄ (max tre alternativ) för att beskriva din forskning
Läs mer om personlig profil på Medarbetarwebben
Forskningsoutput
Alla publikationer ska läggas in i enlighet med gällande rektorsbeslut och kopplas till relevant projekt eller aktivitet:
- Artiklar (i vetenskapliga tidskrifter eller andra tidningar/tidskrifter)
- Böcker
- Bokkapitel
- Konferenspublikationer (bidrag i proceedings, abstract på en konferenswebb, poster etcetera)
- Rapporter
Information om hur du registrerar publikationer finns på Medarbetarwebben
Projekt
Av typen forskning, uppdragsforskning, avhandling eller nätverk.
- Titel (på svenska och engelska)
- Kort projektbeskrivning (på svenska och engelska)
- Projektdeltagare och deras roller i projektet. Projektledaren (PI) ansvarar för detta. (För avhandlingsprojekt lägger doktoranden in sig själv som PI samt lägger in huvudhandledare och handledare.)
- Startår och planerat slutår
- Ämnesklassificering enligt UKÄ
Mer information om vad som menas med projekt och hur du registrerar dessa finns på Medarbetarwebben
Miniminivå för registrering i LUCRIS för organisationer
Organisatoriska enheter vid fakulteten som har forskningsverksamhet ska i LUCAT se till att det finns en beskrivning av forskningen på svenska och engelska samt att enhetens namn är översatt till engelska. Denna information exporteras sedan till LUCRIS. Eventuellt foto läggs in i LUCRIS.
Support och stöd
Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek
Maja Carlson
+46 46 222 09 94
maja [dot] carlson [at] sambib [dot] lu [dot] se (maja[dot]carlson[at]sambib[dot]lu[dot]se)
Ann-Sofie Zettergren
+46 46 222 16 92
ann-sofie [dot] zettergren [at] sambib [dot] lu [dot] se (ann-sofie[dot]zettergren[at]sambib[dot]lu[dot]se)
Mer information, manualer till LUCRIS och support hittar du på Medarbetarwebben
Om LUCRIS
Syftet med LUCRIS är att registrera och synliggöra inte bara Lunds universitets forskningspublikationer – utan även projekt, samarbeten och andra forskningsrelaterade aktiviteter. Att denna information finns samlad på ett ställe ger en bra bild av våra forskare och våra forskningsaktiviteter.
LUCRIS används också i universitetets och fakultetens arbete med utvärderingar, planering och strategier. Den information som registreras i LUCRIS kan synliggöras i rapporter, som kan utgöra underlag för strategier och beslut.