Påverka din arbetsmiljö - svara på fakultetens arbetsmiljöenkät

Vitt papper med smileys som visar olika ansiktsuttryck. Foto.

I mitten av april skickas årets OSA-enkät (en undersökning om vår organisatoriska och sociala arbetsmiljö) till alla medarbetare på fakulteten. Håll utkik i din inkorg och besvara enkäten! Den är en viktig del av vårt systematiska arbetsmiljöarbete.

Enkäten skickas med e-post till alla fakultetens medarbetare i mitten av april. Avsändare till mailet är Lunds universitet, lu [at] artologik [dot] net (lu[at]artologik[dot]net).

Enkäten är ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Syftet med OSA-enkäten är att ge institutionerna stöd i att skapa hälsosamma och hållbara arbetsplatser. För att enkäten ska göra nytta krävs att så många som möjligt besvarar den. Efter genomförd enkät vidtar den viktigaste delen av arbetet, nämligen att diskutera innebörden och ta fram förslag på åtgärder som kan bidra till en god arbetsmiljö framåt.

Enkätens innehåll och struktur

Enkäten består av flervalsfrågor inom två huvudområden – om organisatorisk och social arbetsmiljö samt om kränkningar, trakasserier, diskriminering och trygghet på arbetsplatsen.

Flertalet frågor kompletteras med öppna kommentarsfält eller har följdfrågor som besvaras med egna ord i fritextfält. Det är frivilligt att svara på de öppna frågorna. Att göra det bidrar till fler nyanser av enkätresultatet som hjälper er i ert fortsatta arbete med lokala insatser på för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö.

Anonymitet

Enkäten besvaras anonymt och inga svar redovisas för grupper av anställda med färre än fem svarande. Enkäten redovisar resultat fördelat på kön, yrkeskategori och anställningsform.

Enskilda individers enkätsvar eller annan rådata sprids aldrig.

Vill du veta mer?

Här finns fördjupad information om fakultetens årliga arbetsmiljöundersökning