Fler vill läsa våra utbildningar

Studenter vid ett bord. Foto.

Den 15 april stängde ansökan till höstens utbildningar och vi kan glädjande konstatera att intresset för samhälls- och beteendevetenskap fortsätter att öka.

I den nationella antagningsomgången ökade det totala antalet sökande till fakultetens program med cirka 13 % och till fristående kurser med 10 % jämfört med 2023. Även Lunds universitet som helhet fick fler sökande – ökningen är 8,6 % vilket ligger i linje med de nationella siffrorna.

Det är bland annat våra stora yrkesexamensutbildningar, psykolog och socionom, som bidrar till att totaluppgången blir lite högre än genomsnittet i riket, berättar Mårten Frostgård, utbildningssamordnare på fakultetskansliet.

Särskilt psykologprogrammet gick starkt vad gäller totalt antal sökande. Detta ligger också i linje med UHR:s analys att allt fler vill ta en yrkesexamen.

Det är också roligt att kandidatprogrammet i Human Resources, som ju reviderades och bytte namn ganska nyligen, fortsatt har en positiv trend, säger Mårten Frostgård.

4 av de 10 mest sökta programmen och hela 6 av de 10 mest sökta kurserna på Lunds universitet ges av Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Topp 10 mest populära program på Lunds universitet

1. Juristprogrammet
  2. Ekonomie kandidatprogram
  3. Läkarprogrammet