Kolla vilka Globala mål (SDG) din forskning har i LUCRIS

Illustration som visar FN:s 17 globala mål.

I förra veckan lanserades FN:s Globala mål (SDG) internt i LUCRIS. Det innebär att du som forskare nu kan logga in i LUCRIS för att granska de mål som eventuellt har lagts till på din forskning.

Logga in i LUCRIS här (ny flik)

FN:s Globala mål för hållbar utveckling kan ha blivit tillagda på:

• Din forskningsprofil
  • Dina projekt
  • Dina forskningsoutput/publikationer

Information om Globala målen kommer till en början bara att finnas internt i LUCRIS (det vill säga inte synas ut i Forskningsportalen). Under cirka 4 veckor finns det tid att lägga till eller ta bort mål, innan Globala målen blir synliga i Forskningsportalen i början av oktober. Därefter kan du såklart också logga in i LUCRIS och redigera din information vid behov!

Uppmärkning av Globala målen kommer framöver att ske automatiskt på forskningsoutput med engelskspråkig information. Om du publicerar dig på andra språk än engelska, kan du lägga till keywords på engelska i LUCRIS för att dina publikationer ska kunna bli automatiskt uppmärkta. Uppmärkningen av Globala målen på projekt och personprofiler kommer efter lanseringen endast att ske manuellt och det är du som forskare som själv är ansvarig för detta.

Mer information

Instruktioner för hur du tar bort eller lägger till mål finns på LUCRIS-sidorna på Medarbetarwebben.

Information om hållbar utveckling i forskningen vid Lunds universitet - Medarbetarwebben.

Frågor?

Har du frågor om Globala målen i LUCRIS får du gärna höra av dig till Maja Carlson (maja [dot] carlson [at] sambib [dot] lu [dot] se (maja[dot]carlson[at]sambib[dot]lu[dot]se)) eller Ann-Sofie Zettergren (ann-sofie [dot] zettergren [at] sambib [dot] lu [dot] se (ann-sofie[dot]zettergren[at]sambib[dot]lu[dot]se)) på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek, eller till LUCRIS-supporten via Servicedesk (servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)).