Inspireras att söka medel för forskningssamverkan eller pedagogisk utveckling

I år utlyser fakulteten återigen medel för utbildningsrelaterade aktiviteter och för utveckling av forskningssamverkan. Hur går det egentligen till att söka? Och vilken sorts aktiviteter kan det vara? Läs om två exempel här!

Tove Lundbergs och Simon Granérs projekt ”Livslångt lärande tillsammans”

Tove Lundberg. Foto.

Ni beviljades medel för utbildningsrelaterade aktiviteter 2022-2023. Vilken aktivitet sökte ni medel för?

Vi sökte medel om att främja livslångt lärande genom ett mentorskapsprogram. Programmet gick ut på att en lektor gav en avgränsad del av sin undervisning till en doktorand, som genom vägledning från mentorn fick erfarenhet att undervisa. Mentorn gav sitt material till doktoranden och hade ett vägledande samtal. Doktoranden gjorde sedan materialet till sitt. När doktoranden undervisade var mentorn med som observatör och kritisk vän. Efteråt diskuterade de hur undervisningen hade varit.

Simon Granér. Foto.

Tanken var att doktoranden skulle få mer pedagogisk kunskap och erfarenhet, och att mentorn fick möjlighet att sätta ord på hur hen undervisar och varför. Mentorn fick också en möjlighet att utveckla sina vägledande färdigheter.

Hur använde ni de tilldelade medlen?

Vi använde medlen dels till att göra en sammanfattning av forskning på området, dels till att ta fram en Canvaskurs som mentorsparen kunde använda som resurs i sitt arbete. Medlen användes också för att täcka den merkostnad som uppstod eftersom både doktoranden och mentorn fick ersättning för undervisningen. Totalt hade vi tre mentorspar (alltså tre mentorer/lektorer och tre adepter).

Vad skulle ni vilja ge för tips till kollegor som funderar på att ansöka om medel i årets utlysning?

Det kanske inte fungerar för alla, men så här tänkte vi: Vi utgick från ett befintligt behov som hade identifierats av flera på institutionen. Tillsammans funderade vi på hur vi skulle lösa detta och provade oss fram med ett litet pilotprojekt som gav oss en massa viktiga insikter som gjorde att vi kunde formulera ett bra projekt som vi senare sökte pengar för. Vår tanke var också att vi inte var ensamma på universitetet med utmaningen och att resultatet inte bara skulle komma de som deltog, eller institutionen, till godo – utan också att det kunde fungera som inspiration från andra.

Magnus Lindén. Foto.

Magnus Lindéns samverkansprojekt "En stadsdel att leva och utvecklas i"

Du beviljades medel för utveckling av forskningssamverkan 2021. Vilken aktivitet sökte du medel för?

Vi sökte medel för två mål. Det första var att tillsammans med Skanska Sverige AB delta i utvecklingen av ett förslag till en hållbar stadsdel på området Ljusekulla i Helsingborg samt att presentera delar av detta på stadsmässan H22 i Helsingborg.

Det andra var att vetenskapligt undersöka en eller flera av de faktorer som framkom under arbetet med det första målet. Det sistnämnda skulle utföras både av mig samt av uppsatsstudenter som knöts till projektet i olika grad.

Hur använde du de tilldelade medlen?

Vad gäller det första målet så deltog jag under hösten 2021 och våren 2022 i ett antal längre utvecklingsworkshops som organiserades av Skanska Sverige AB. Dessa utfördes tillsammans med andra aktörer som också var involverade i projektet. På workshopparna diskuterades de olika aspekterna av hållbarhet som projektet fokuserade på. Här var vår del att titta på social hållbarhet och vad det är som får människor att vilja stanna kvar och utvecklas i ett bostadsområde.

Utöver detta deltog jag i ett flertal kortare möten med olika aktörer som enbart fokuserade på den del av projektet som Institutionen för psykologi var involverad i. Tillsammans med en av våra masterstudenter presenterade jag också delar av de resultat som framkommit i forskningsdelen under stadsmässan City Expo 2022.

Inom det andra målet genomförde jag ett forskningsprojekt tillsammans med Länshem Skåne AB i Malmö. Projektet fokuserade på att kvantitativt undersöka faktorer i boendemiljön som kunde förutsäga tillfredsställelse med det egna boendet alternativt anknytning till ett bostadsområde.

Vad skulle du vilja ge för tips till kollegor som funderar på att ansöka om medel i årets utlysning?

Samverkansprojekt kan ge många positiva konsekvenser. Vårt projekt visade att samhällsvetenskaplig kunskap kan skapa värde i och tillsammans med traditionellt ”hårda” branscher som byggbranschen. Detta är också något som påpekades av flera företrädare för Skanska.

Det kan vara bra att diskutera och bestämma förväntningar med den externa samverkansparten innan projektet startar. Det finns annars en risk att man har olika uppfattningar om vad projektet innebär i termer av roller, och att den här sortens projekt tenderar att bli större än planerat.