Workshop om samhällsvetenskap och konst inför utvecklingen av Campus Paradis

Ett antal personer sitter runt bord och samtalar. Foto.
Samtal om mötet mellan samhällsvetenskap och konst. I bakgrunden syns ett foto av konstnären Eric Magassa. Foto: Helena Lind

På vilka sätt kan konsten bidra till att utveckla Cesam? Och hur kan olika konstnärliga uttryck i våra gemensamma miljöer öka förmågan till meningsfulla möten, empati och i förlängningen bidra till samhällsutvecklingen? Detta var två av frågorna som diskuterades på en workshop med Statens konstråd den 13 mars.

Statens konstråd har i samarbete med Samhällsvetenskapliga fakulteten och Akademiska Hus beslutat om en konstsatsning i samband med utvecklingen av Campus Paradis och den planerade nya byggnaden Cesam. Målet är att ett konstprogram ska bli klart under året. Det förberedande arbetet har bland annat bestått av två workshoppar med syfte att diskutera Samhällsvetenskapliga fakultetens identitet och mötet med konsten.

Den 13 mars hölls den andra workshoppen i Gamla kirurgen. Med hjälp av Ann Magnusson från Statens konstråd och konstnären Eric Magassa fick ett tjugotal deltagare från olika delar av fakulteten, studentkåren, LU Byggnad och Akademiska Hus tillsammans reflektera kring frågor som:

• Vilka nya perspektiv och förståelser kan ett möte mellan er som experter inom samhällsvetenskaplig forskning generera för konsten i detta projekt?
  • Kan det i mötet mellan konst och samhällsstudier ske något vi inte trodde vara möjligt?

Grupperna bidrog med många viktiga perspektiv, bland annat förhållandet mellan mötesplatser och mellanrum, elituniversitet kontra breddad rekrytering, spontanitet kontra kontroll och intryck kontra vila.

– Nu är nästa steg att ta fram ett delkonstprogram under våren baserat på de två samtal vi har genomfört, berättar Ann Magnusson från Statens konstråd. Vi skapar ett ramverk där en konstnär kan komma in med sin unika kompetens. Det kommer därefter att göras en utlysning där konstnärer får anmäla intresse för att ta fram skissförslag för Cesam.

En tredje workshop kommer att hållas under hösten och målet är att konstprogrammet ska vara klart under 2023.

Mer om lokalprojektet Campus Paradis

Mer om Cesam – Centrum för samhällsvetenskap