Barnrättsinstitutet

Närbild på en dagstidning som ligger på ett bord.

2023-04-28: Kristian Gustavsson från Juridiska fakulteten och Davor Vuleta från Rättssociologiska institutionen berättade om sin forskning. Davor pratade om färska siffror vad gäller barn i Kronofogdens register, såsom hur många barn som är i registret och hur det har sett ut historiskt, hur många barn lever i överskuldsatta familjer, hur många barn drabbas av vräkningar, med mera. Kristian fokuserade på barns rätt vid skuldindrivning och togsitt avstamp i sin avhandling.

2023-03-02: Johanna von Bahr, utredare för barnrätt i praktiken på Kulturrådet och medlem i Barnrättsinstitutet, berättar om Kulturrådets arbete med barnets rätt till konst och kultur.

2022-05-18: Anna Litsmark, doktorand i miljöpsykologi på institutionen för arkitektur och byggd miljö, Lunds tekniska högskola, presenterar sin forskning om utomhusbelysningens roll för barns självständiga mobilitet i urbana miljöer och kvaliteter i den belysta miljön som är viktiga utifrån ett barnperspektiv.

2022-03-28: Amira Sofie Sandin, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, föreläser om att inkludera unga personer som aktiva deltagare i forskning.

2021-12-18: Barnrättsinstitutet och Lunds universitet arrangerar en webbkonferens om lyckad implementering av barnrätt i lärandemiljöer under coronapandemin.

2021-05-26: Barnrättsinstitutet arrangerar webbinarium för en presentation av rapporten När barnets rättigheter är hälso- och sjukvårdens skyldighet. Om Region Skånes arbete med barn i utsatta livssituationer. I rapporten presenteras en sammanställning av den skånska hälso- och sjukvårdens arbete för barn i utsatta livssituationer sedan början av 2010-talet.

2021-04-26: Charlotte Palmstierna, huvudsekreterare i barnkonventionsutredningen och doktorand på Rättssociologiska institutionen, presenterar barnkonventionsutredningen och svensk lags överensstämmelse med barnkonventionen.

2020-12-08: Öppet forskningsseminarium för Barnrättsinstitutets nätverk.

2020-10-19: Barnrättsinstitutet vid samarrangerar seminarium under barnskyddsveckan med Region Skåne och Sus barnskyddsteam.

2020-09-11: Öppet forskningsseminarium för Barnrättsinstitutets nätverk.

2019-11-20: Barnrättsinstitutet ger ut en antologi om barnkonventionen, läs artikeln på Samhällsvetenskapliga fakultetens hemsida

2018-11-05: Bättre kunskap om Barnkonventionen när 14 länder klara med digital plattform - läs artikeln här på Rättssociologens webbplats

2017-06-01: Change agents on children’s rights told their stories - läs artikeln på Rättssociologens engelska webbplats

2017-05-29: Barns rättigheter samlar 16 länder i en veckas workshop - läs artikeln här på Rättssociologens webbplats

2016-11-23: Pengar från SIDA ger nya möjligheter i arbetet med barns rättigheter - läs artikeln på Samhällvetenskapliga fakultetens hemsida

2016-10-17: Barns rättigheter i fokus på svensk-indonesisk konferens - läs artikeln på Socialhögskolans hemsida.

2015-04-29: Lunds universitet inrättar ett barnrättsinstitut - läs artikeln på Lunds universitets centrala webbplats