Så hålls shoppinggatan levande

Människor på en gata i stadsmiljö. Foto.
Devrim Umut Aslan har undersökt vad det är som gör Södergatan i Helsingborg till en livfull shoppingmiljö

Många stadskärnor plågas idag av butiksdöden. Politiker, butiksägare och stadsplanerare frågar sig hur man håller en affärsgata levande. Devrim Umut Aslan har i sin avhandling tittat närmare på hemligheten bakom en vibrerande shoppinggata.

Devrim Umit Aslan har gjort en studie av Södergatan i Helsingborg, en lokal shoppinggata i den multikulturella södra halvan av staden.
– Det talades ofta om Södergatan som ett problemområde eftersom stora multinationella kedjor hade flyttat därifrån. Men det var en beskrivning som jag inte kände igen mig i eftersom gatan är levande med rikt folkliv, säger Devrim Umut Aslan.

Han bestämde sig för att undersöka vad det är som gör en lokal affärsgata levande och gjorde en videoetnografisk studie genom att samla ihop 40 timmars filmmaterial bestående av intervjuer och observationer av konsumenterna på Södergatan.

Devrim Umut Alan identifierade fem olika shoppingssätt; bekvämlighetsshopping, social shopping, vid-sidan-om-shopping, alternativ shopping och budget-shopping.
– För att en lokal affärsgata ska överleva måste olika shoppingformer vara möjliga för konsumenterna, säger Devrim Umut Aslan. Det är en viktig kunskap för alla som intresserar sig för livskraftiga handelsmiljöer och vitala stadsmiljöer.

Devrim Umut Aslan disputerar den 24 juni vid Institutionen för Service management och tjänstevetenskap vid Campus Helsingborg, med en avhandling som heter Praxitopia : How shopping makes a street vibrant | Lunds universitet

Fem shoppingsätt som tillsammans ger liv

Bekvämlighetsshopping: vardagshandlande som styrs av tillgänglighet
Social shopping: innehåller inslag av social interaktion konsumenter emellan och med butikspersonal