Karriärportal för studenter lanserad

En anställd berättar för en student om karriärportalen. Foto.
Flera av fakultetens studievägledare deltog under arbetsmarknadsmässan 2-3 mars. Här berättar masterkoordinator Frida Hessel för en student om karriärportalen. Foto: Britta Persson

Under arbetsmarknadsmässan SAMarbete i början av mars lanserades Samhällsvetenskapliga fakultetens karriärportal för studenter. Ett åttiotal studenter registrerade sig i karriärportalen under dagen och en del tog också chansen att få enskild karriärcoachning.

Karriärportalen finns i Canvas och vänder sig till alla samhällsvetarstudenter vid Lunds universitet. Den bygger på modellen Inåt-Utåt-Framåt och ska hjälpa studenter att steg för steg förstå och kunna beskriva sig själv och sina kompetenser, att navigera på arbetsmarknaden och att hitta vägen framåt till sin personliga arbetsmarknad. Anna Hjalmers Mattsson, studievägledare och samordnare för karriärfrågor, berättar:

– I det första steget, Inåt, får studenten utforska sig själv och sina personliga egenskaper, värderingar, kompetenser. Därefter följer avsnittet Utåt som ger en orientering på arbetsmarknaden. I det sista avsnittet, Framåt, får studenten tips på strategier om hur man fattar bra beslut och faktiskt tar sig till sitt yrkesmål. Tanken är att portalen ska få dig att fundera på vad som är viktigt för dig och vad du söker i ett arbetsliv, vilket skapar förutsättningar för ett arbete du verkligen kommer att trivas med.

En anställd ger karriärcoachning under arbetsmarknadsmässan. Foto.
Anna Hjalmers Mattsson ger karriärcoachning under arbetsmarknadsmässan. Foto: Britta Persson

Karriärportalen är ett resultat av ett tvåårigt projekt ”Samordnad karriärverksamhet vid Samhällsvetenskapliga fakulteten”. Projektledare var Anna Hjalmers Mattsson, studievägledare vid Institutionen för psykologi, och Britt-Marie Rönn, studievägledare vid Sociologiska institutionen.

Om karriärportalen