Turistinvasioner i populära städer studeras i nytt projekt

BIld inifrån Louvren i Paris.
Weekendresor till populära städer har ökat rejält under de senaste tio åren. Ett nytt projekt ska skapa innovativa lösningar som motverkar de problem som turisterna leder till. Här en bild från Louvren i Paris. Foto:Matej Kastelic/Mostphotos

Planerar du att resa utomlands? Om det tidigare gick att spontansläntra in på Louvren, Uffizierna eller till Frihetsgudinnan så måste de självskrivna besöken idag bokas på förhand. Allt fler reser. Nu börjar invånarna i vissa populära destinationer få nog av besöks­horderna. Ett nytt, tvärvetenskapligt forskningsprojekt har fått drygt 19 miljoner för att analysera konsekvenserna av överturism och hur de kan motverkas.

(Denna artikel publicerades ursprungligen i Lunds universitets magasin LUM nr 2/2019.)

De senaste tio åren har turismen, och då främst till städerna, ökat rejält. Detta påverkar städernas hållbarhet. Problemen är av olika karaktär och kräver därför breda lösningar, vilka inkluderar ekologiska, sociala, kulturella, ekonomiska perspektiv på hållbarhet.

– Vår avsikt är att skapa innovativa lösningar som motverkar de problem som de ökande besöksströmmarna leder till. Strategisk kommunikation, ekosystemtjänster och hållbarhetsstrategier för turismsektorn kan bidra med lösningar, säger Jörgen Eksell, forskare i strategisk kommunikation och projektledare för den nystartade forskningssatsningen.

Trängsel, nedsmutsning och spänningar mellan lokalbefolkning och turister

Problemen handlar framförallt om trängsel, nedsmutsning, slitage, spänningar mellan besökare och lokalbefolkning samt hur ”influencers” och sociala medier skapar stora turistflöden som destinationer inte kan hantera.
Eftersom både orsakerna och lösningarna är komplexa är forskningen tvärvetenskaplig. De sex medverkande forskarna hör till institutionerna strategisk kommunikation samt service management och tjänstevetenskap. De har bakgrund i kulturgeografi, företagsekonomi, strategisk kommunikation och miljöstrategi.

Vill bidra med kunskap om hur turistdestinationer kan lösa sina problem

Projektet kommer bland annat att bidra med kunskap om hur populära turistdestinationer kan arbeta långsiktigt genom att skapa policys och strategier för att hantera överturism. Det kan handla om hur stadsmiljöer kan göras hållbara eller hur grönområden kan utformas för att klara stora grupper av besökare. Eller hur städer kan kommunicera med såväl turister som lokalbefolkning för att skapa en hållbar destination. Forskarna kommer att hämta sin empiri från både Norden och internationella destinationer. För också Norden drabbas av överturism, om än inte av samma omfattning som exempelvis Florens eller Barcelona.

– Även Stockholm, Visby, Köpenhamn, delar av västkusten och vissa hamnstäder i Norge möter utmaningar i form av trängsel och överhettad infrastruktur, säger Jan Henrik Nilsson, docent i kulturgeografi.

Gruppbild på forskarna knutna till projektet.
Maria Månsson, Jörgen Eksell, Cecilia Cassinger, Michael Johansson, Lena Eskilsson och Jan Henrik Nilsson i projektet

Därför ökar stadsturismen

Ökat välstånd
Befolkningen växer. Folk i Västeuropa och världen i övrigt har också relativt sätt blivit rikare. Det finns mer pengar att lägga på resor än tidigare.

Globalisering
Hindren för resande minskar, allt fler besökare till Europa kommer från andra kontinenter. EU:s utvidgning har ökat mängden turister och skapat nya destinationer såsom Krakow och Prag.

Prisras på flyg
För tio år sedan föll priset på flyg. Den dyraste delen av en Londonresa kan vara att ta sig till Kastrup. Prisraset beror främst på avregleringar och framväxten av lågprisflyg.

Digitaliseringen
En resa är bara några klick bort. Det finns inga beslutsbarriärer längre. Jämfört med tidigare då man behövde åka ner till stan och besöka en resebyrå.

Delningsekonomi
Att hyra ut privat boende via Airbnb har blivit en succé – men inte alltid för lokalbefolkningen som kan ha svårt att ha råd med ett bostadsköp eller hyran. På sikt finns dessutom risk för att den ökade närvaron av utländska, penningstarka ägare suddar bort det genuint lokala som besökare vill uppleva.