Samhällsvetarnas nya hedersdoktor har hela världen som arbetsfält

Christine Sylvester från USA var först ut med att anlägga ett feministiskt perspektiv på forskningen om internationella relationer. Den 5 juni 2014 promoverades hon till hedersdoktor vid Lunds universitets samhällsvetenskapliga fakultet.

Christine Sylvester är även ett namn inom fältet utvecklingsstudier. Hon inledde sin forskarkarriär i Zimbabwe, ett land som hon återvänt till många gånger och skrivit flera böcker om. Där gjorde hon sig känd för att arbeta med innovativa forskningsmetoder. Exempelvis tog hon tjänst som lantarbetare på storjordbruk för att kunna skriva en bok om kvinnors syn på Mugabes Zimbabwe.

Ett annat av Christine Sylvesters forskningsfält är konstmuseers roll för internationella relationer. År 2009 skrev hon boken Art museums: International relations where we least expect it.

Christine Sylvester är idag professor i Political Science and Women's studies vid University of Connecticut i USA. De senaste 20 åren har hon dock mest bott i Storbritannien, Holland, Australien och Zimbabwe. År 2010 kom hon till Sverige och innehade då den prestigefyllda professuren till Kerstin Hesselgrens minne vid Göteborgs universitet.Därefter arbetade hon som gästprofessor vid Lunds universitet under ett halvårs tid.

- Christine Sylvester var i Lund som föreläsare för första gången 1996 och har ända sedan dess varit en uppskattad mentor för många kvinnliga doktorander och forskare, säger Annica Kronsell, professor i statsvetenskap.

Text: Ulrika Oredsson