Ny forskarskola fokuserar på fattigdomsbekämpning

En människa sitter på marken med en mugg framför sig. Foto.
Foto: Michael Erhardsson, Mostphotos

Extrem fattigdom är fortfarande en akut fråga runt om i världen. Nu startar fyra universitet en ny forskarskola om hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning. Satsningen koordineras från Lunds universitet.

Den nya forskarskolan, som har beviljats sex miljoner kronor från Vetenskapsrådet, ska erbjuda en nytänkande, tvärvetenskaplig och högkvalitativ forskarutbildning. Syftet är att stärka forskningssamarbete och nätverkande mellan de fyra samarbetande universiteten samt mellan enskilda doktorander inom och utanför lärosätena. Förhoppningen är att doktoranderna ska utrustas med de färdigheter och kunskaper som behövs för att möta utmaningar relaterade till fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. Förutom universitetet i Lund, som koordinerar satsningen, deltar University of Ghana, samt Göteborgs och Uppsala universitet.

– Det här är en fantastisk möjlighet att stärka forskarutbildningen relaterad till hållbar utveckling. Jag förväntar mig att den nya forskarskolan genererar innovativt och kreativt tänkande, inte bara vad gäller utbildning utan också när det gäller samarbete och kunskapsproduktion, säger Kristina Jönsson, docent vid Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet, som kommer att fungera som koordinator för den nya forskarskolan.

Den nya forskarskolan ska komplettera de befintliga forskarutbildningarna vid de fyra universiteten genom att erbjuda valbara doktorandkurser, en serie seminarier med inbjudna gäster, seminarier med praktiker, en rad aktiviteter för att bygga kunskap och färdigheter för både doktorander och handledare samt ett utbytesprogram för doktorander mellan universiteten.

Skolan kommer att samarbeta med organisationerna Swedish Development Research Network (SweDev) och Stockholm Environment Institute (SEI) samt med Forskarskolan Agenda 2030 vid Lunds universitet, där den senare bidrar med tvärvetenskapliga perspektiv på de globala målen för hållbar utveckling.

Medlen till forskarskolan har beviljats för perioden 2022-2025. Ambitionerna är dock mer långsiktiga och man hoppas efter projektets slut år 2025 att kunna etablera en svensk nationell forskarskola om hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning.

Kristina Jönsson

Docent vid Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet och koordinator för den nya forskarskolan om fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling.

kristina [dot] jonsson [at] svet [dot] lu [dot] se

Mer om Kristina Jönsson och hennes forskning - svet.lu.se

Om Forskarskolan Agenda 2030

Forskarskolan Agenda 2030 vid Lunds universitet kommer samarbeta med den nya forskarskolan med fokus på fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling.

Mer om Forskarskolan Agenda 2030 - sustainability.lu.se