Mellanösterns största utmaningar

Karta över mellanöstern. Bild.

Kriget mot terrorismen är på väg mot sitt slut. Blev Kina den verkliga vinnaren? Mellanöstern verkar gå mot mer auktoritära styren. Stora flyktingströmmar och en kraftigt växande befolkning förutspås påverka de närmaste decennierna. Och hur går det med klimatet? Blir det torrare, våtare eller både och? Hör fem forskare trendspana kring utvecklingen i Mellanöstern.

Under universitetets Framtidsvecka fick fem forskare från olika discipliner tio minuter på sig att göra en framtidsspaning kring Mellanöstern.

– Trendspaning är svårt men viktigt eftersom det ökar möjligheten att göra något åt de problem vi ser torna upp sig, sa Karin Aggestam, professor i statsvetenskap och föreståndare för Centrum för Mellanösternstudier som arrangerade framtidsspaningen.

Läs hela artikeln på www.lu.se