Debatt i Lund online: Carpe coronakrisen - är det nu vi ska rädda klimatet?

Illustration av coronavirus och olika klimatsymboler.
Illustration: Catrin Jacobsson.

Pandemin har visat att vi kan ändra vårt sätt att leva när det verkligen gäller. Vi följer obekväma riktlinjer, ersätter jobbresor med digitala möten och stannar hemma på semestern. Politiker har med sällan skådad handlingskraft beslutat om astronomiska räddningspaket åt företagen.

Vissa menar att krisen öppnar ett möjlighetsfönster: att det är nu vi måste ställa tuffa klimatkrav på företagen, att det är nu det kan finnas en större vilja hos människor att ställa om till en hållbar livsstil, och att det är nu politikerna måste peka med hela handen för en grön omstart.

Andra resonerar tvärtom: att tajmingen är fel – först måste vi få ekonomin på fötter igen, därefter kan gröna satsningar göras, annars löper vi risk att hela samhället kraschar.

Hör en opinionsbildare, en nationalekonom, en klimatolog samt en representant för näringslivet diskutera om, och i så fall hur, den nuvarande krisen verkligen innebär en öppning för en mer hållbar framtid.

Se debatten live kl 19 eller i efterhand på Youtube
Anmäl dig till debatten och få en påminnelse dagen innan

Ställ frågor i chatten eller skicka dem i förväg till debattredaktören ulrika [dot] oredsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (ulrika[dot]oredsson[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

I PANELEN

• Frida Boklund, Företagarna, regionchef Jönköping, Kalmar, Kronoberg och Östergötland
  • Maria Wetterstrand, VD Miltton Purpose, hållbarhetskonsult, samhällsdebattör och tidigare språkrör Miljöpartiet
  • Markku Rummukainen, professor i klimatologi, Lunds universitet
  • Fredrik NG Andersson, docent i nationalekonomi, Lunds universitet

SAMTALSLEDARE

• Andreas Ekström, kulturjournalist och författare

Mer om Debatt i Lund

Debatterna hålls fyra gånger per år och arrangeras av universitetet och dess Samhällsvetenskapliga fakultet i samarbete med Akademiska Föreningen, Lunds Universitets Studentkårer och Sydsvenskan.

Debatterna direktsänds på Sydsvenskan.se och kan i efterhand ses på Youtube och för det mesta även på UR Samtiden.