Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ryska påverkanskampanjer mer avancerade än man tidigare trott

Illustration över nyckelord i artikeln
Illustration utförd av Chatgpt.

Läckta dokument från en påverkansaktör knuten till Kreml avslöjar att den uppmärksammade ryska desinformationskampanjen Doppelgänger bara är en liten del av ett mycket större informationskrig. Bakom står ett växande nätverk av PR-byråer, influencers och kampanjmakare som driver Rysslands påverkan gentemot väst.

En analys av över 3 000 interna läckta dokument blottlägger hur verklighet och desinformation flyter samman i en global påverkansoffensiv, finansierad med runt 600 miljoner euro årligen av den ryska staten.

Forskarna James Pamment från Lunds universitet och Darejan Tsurtsumia vid Karlstads universitet har analyserat tusentals dokument från Social Digital Agency – ett företag som pekas ut som Kremls förlängda arm i det globala informationskriget.

– När Doppelgänger-kampanjen blev känd tog man för givet att det var de falska spegelsajterna av exempelvis kända medieföretag som var kärnan. Detta var en felbedömning. I själva verket missade man att dessa bara var en liten del av en mycket större global påverkansstrategi, säger James Pamment, forskare i strategisk kommunikation och föreståndare för Institutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet.  

När statsstyrda ryska medier, såsom Russia Today och Sputnik, begränsades i väst, fylldes tomrummet snabbt av ett nytt nätverk av influerare, PR-byråer och kreativa kommunikationsexperter. I det vakuum som uppstod kunde dessa aktörer växa sig starka – metoderna kan variera men målet är detsamma: att forma opinionen till Kremls favör.

Mer än bara desinformation online

I centrum för detta växande nätverk av påverkansaktörer finns Social Digital Agency (SDA). SDA producerar inte bara digitalt innehåll som memes, fejkade opinionsundersökningar och vilseledande artiklar– de agerar också i den fysiska verkligheten. Det kan handla om att organisera demonstrationer, iscensätta vandalism eller provocerande aktioner – allt med syftet att skapa content som sedan sprids vidare i deras egna och samarbetskanalers flöden. Gränsen mellan verklighet och digital dramaturgi suddas ut, och effekten förstärks av att budskapet ofta kommer från till synes oberoende röster.

Tre steg till påverkan

Forskarna bakom rapporten sammanfattar påverkansföretagens strategi i en trestegsmodell:

  1. Skapa ett stort informationsbrus via ett nätverk av influerare, bottar, bloggar, nyhetssajter, spegelsajter, Rysslandsvänliga journalister, etc.
  2. Använda strategier från reklamvärlden. Det handlar ofta om native advertising, det vill säga målgruppsanpassade inlägg som är utformade som redaktionellt material för att passa in på den plattform där de förekommer. I 99 procent av fallen klickar ingen på länkarna, men till slut gör någon det och sprider det vidare.
  3. Bingo är när nyheter lyckas bli virala och upprepas av politiker, kändisar och journalister.

Det övergripande syftet med informationskampanjerna är att underminera stöd för Ukraina och destabilisera och splittra väst, menar Pamment. Framgång mäts i vilket genomslag man får i den allmänna debatten. För att nå framgång letar man exempelvis efter befintliga narrativ som passar Kreml eller splittringar mellan politiker. Dessa blåses sedan upp och trumpetas ut.

– Exempelvis skulle man kunna ta fasta på en eventuell konflikt mellan Zelenskyj och en annan politiker och låta detta få irrelevant stora proportioner, säger James Pamment och fortsätter:

– Sammanlagt räknar vi med att över 10 miljarder små angrepp har gjorts på informationsmiljöer när det gäller Ukrainakriget. I det långa loppet är detta oerhört svårt att stå emot. Det räcker inte med att avslöja operationer som Doppelgänger. Det behövs välgrundad analys och en förebyggande strategi som på flera nivåer motarbetar de strukturer som gör desinformationskampanjerna möjliga.

Så kan rysk informationspåverkan mötas – fem vägar framåt

Den ryska propagandamaskinen, med Social Digital Agency (SDA) i centrum, bygger på en mix av reklam, underrättelse och militär logik. Den har lärt sig att runda västvärldens motåtgärder. För att möta detta krävs mer än att bara reagera – vi måste tänka strategiskt, samordnat och offensivt. Här är fem vägar framåt enligt forskarna bakom rapporten:

1. Ligg steget före – inte bara svara

Vi vet hur SDA jobbar. Därför bör vi nå deras målgrupper först, med faktabaserat och engagerande innehåll – inte bara faktagranskningar i efterhand.

2. Tvinga dem till spel på våra villkor

SDA söker ständigt efter svagheter att utnyttja. Om vi kan få dem att lägga resurser på mindre viktiga mål, som vi själva styr över, kan vi styra om deras aktiviteter till områden där deras påverkan blir mindre skadlig.

3. Sikta på deras infrastruktur – inklusive influerare

SDA använder influerare och digitala kanaler för att sprida sina budskap. Väst måste använda samma verktyg, både för att sprida fakta och skydda viktiga kunskapskällor som Wikipedia och AI-modeller.

4. Koppla kommunikation till konkret politik

Kommunikativa insatser måste följas av politiska, tekniska och ekonomiska åtgärder. Sanktioner, läckor och teknisk störning måste bli en del av verktygslådan.

5. Slå mot pengaflödena

SDA är en affärsverksamhet. Alla i nätverket får betalt. Att störa finansieringen bakom propagandaapparaten – från riggade upphandlingar till banktransaktioner – kan vara ett sätt att slå mot deras effektivitet.

Bubblare: Vänd på strategin – gå in på deras planhalva

Informationskrig vinns inte på defensiven. Väst bör överväga att skapa egna SDA-liknande team med uppdrag att sprida fakta, utmana Kremls narrativ och digitalt stötta ryskt civilsamhälle. Det skulle tvinga Ryssland att flytta resurser hemåt – och minska trycket på Ukraina och väst.

Kontakt

För intervjuer med James Pamment, docent i strategisk kommunikation: james [dot] pamment [at] iko [dot] lu [dot] se
Ladda ner rapporten Beyond Operation Doppelgänger: A Capability Assessment of the Social Design Agency
Läs mer om James Pamments forskning i Lunds universitets forskningsportal 

Fakta om studien

De läckta materialet har analyserats genom blandade metoder, från traditionell kvalitativ forskning till s.k. OSINT (open-source intelligence) analys. Det tog ca 7 månader att genomföra. Studien var finansierades av Myndigheten för psykologiskt försvar men är en självständig analys.

Om påverkanskampanjen Doppelgänger

Doppelgänger är en rysk påverkanskampanj som startade 2022 med syfte att undergräva stödet för Ukraina och splittra opinionen i väst. Genom att skapa falska versioner av etablerade nyhetssajter, som The Guardian och Le Monde, sprids desinformation som ser trovärdig ut. Innehållet delas vidare via sociala medier, särskilt Facebook och X. Kampanjen har riktat sig främst mot invånare i EU-länder och avslöjades av underrättelsetjänster och säkerhetsföretag.