En analys av över 3 000 interna läckta dokument blottlägger hur verklighet och desinformation flyter samman i en global påverkansoffensiv, finansierad med runt 600 miljoner euro årligen av den ryska staten.
Forskarna James Pamment från Lunds universitet och Darejan Tsurtsumia vid Karlstads universitet har analyserat tusentals dokument från Social Digital Agency – ett företag som pekas ut som Kremls förlängda arm i det globala informationskriget.
– När Doppelgänger-kampanjen blev känd tog man för givet att det var de falska spegelsajterna av exempelvis kända medieföretag som var kärnan. Detta var en felbedömning. I själva verket missade man att dessa bara var en liten del av en mycket större global påverkansstrategi, säger James Pamment, forskare i strategisk kommunikation och föreståndare för Institutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet.
När statsstyrda ryska medier, såsom Russia Today och Sputnik, begränsades i väst, fylldes tomrummet snabbt av ett nytt nätverk av influerare, PR-byråer och kreativa kommunikationsexperter. I det vakuum som uppstod kunde dessa aktörer växa sig starka – metoderna kan variera men målet är detsamma: att forma opinionen till Kremls favör.
Mer än bara desinformation online
I centrum för detta växande nätverk av påverkansaktörer finns Social Digital Agency (SDA). SDA producerar inte bara digitalt innehåll som memes, fejkade opinionsundersökningar och vilseledande artiklar– de agerar också i den fysiska verkligheten. Det kan handla om att organisera demonstrationer, iscensätta vandalism eller provocerande aktioner – allt med syftet att skapa content som sedan sprids vidare i deras egna och samarbetskanalers flöden. Gränsen mellan verklighet och digital dramaturgi suddas ut, och effekten förstärks av att budskapet ofta kommer från till synes oberoende röster.
Tre steg till påverkan
Forskarna bakom rapporten sammanfattar påverkansföretagens strategi i en trestegsmodell:
- Skapa ett stort informationsbrus via ett nätverk av influerare, bottar, bloggar, nyhetssajter, spegelsajter, Rysslandsvänliga journalister, etc.
- Använda strategier från reklamvärlden. Det handlar ofta om native advertising, det vill säga målgruppsanpassade inlägg som är utformade som redaktionellt material för att passa in på den plattform där de förekommer. I 99 procent av fallen klickar ingen på länkarna, men till slut gör någon det och sprider det vidare.
- Bingo är när nyheter lyckas bli virala och upprepas av politiker, kändisar och journalister.
Det övergripande syftet med informationskampanjerna är att underminera stöd för Ukraina och destabilisera och splittra väst, menar Pamment. Framgång mäts i vilket genomslag man får i den allmänna debatten. För att nå framgång letar man exempelvis efter befintliga narrativ som passar Kreml eller splittringar mellan politiker. Dessa blåses sedan upp och trumpetas ut.
– Exempelvis skulle man kunna ta fasta på en eventuell konflikt mellan Zelenskyj och en annan politiker och låta detta få irrelevant stora proportioner, säger James Pamment och fortsätter:
– Sammanlagt räknar vi med att över 10 miljarder små angrepp har gjorts på informationsmiljöer när det gäller Ukrainakriget. I det långa loppet är detta oerhört svårt att stå emot. Det räcker inte med att avslöja operationer som Doppelgänger. Det behövs välgrundad analys och en förebyggande strategi som på flera nivåer motarbetar de strukturer som gör desinformationskampanjerna möjliga.