Bra arbetsmarknad för strategiska kommunikatörer

En ny alumnundersökning visar att nästan 9 av 10 studenter som läst strategisk kommunikation vid Lunds universitet hade fått arbete sex månader efter avslutad examen. En tredjedel hade dessutom arbete redan innan de slutade.

Utbildningen i strategisk kommunikation ges vid Institutionen för strategisk kommunikation i Helsingborg. Här drogs det första programmet gång redan för 7 år sedan. När man nu undersökt hur det har gått för de studenter som tagit examen de senaste tre åren visar det sig att 72 procent är anställda och 4 procent är egna företagare. Endast 4 procent är arbetslösa medan resterande procent antingen studerar, praktiserar eller är föräldralediga.

- Det är glädjande att se att våra studenter har lika lätt att få anställning som exempelvis jurister, ekonomer och systemvetare, säger Charlotte Simonsson, prefekt för Institutionen för strategisk kommunikation.

56 procent av de som har arbete finns inom det privata näringslivet, 29 procent inom offentlig sektor och övriga 15 inom bl a ideella organisationer. Nästan 9 av 10 hade arbete inom kommunikationsområdet med titlar som kommunikatör, marknadsassistent, PR konsult, webbredaktör, projektledare och kommunikationsansvarig.

En sammanfattning av undersökningen finns att ladda ner på institutionens hemsida här.

Text: Ulrika Oredsson