Program som leder till yrkesexamen

Vi erbjuder fyra program som leder till en yrkesexamen.

Två studenter sitter vid bibliotekets lånedatorer och tittar på sina skärmar. Foto.
Foto: Johan Bävman

Grundnivå

För att kunna titulera sig psykolog respektive socionom i Sverige måste man ha tagit en psykolog- eller socionomexamen vid någon av landets lärosäten. Det går inte att bygga ihop en sådan examen enbart av fristående kurser. Psykolog- och socionomprogrammet kan du söka till utan tidigare studier vid högskola eller universitet.

Socionomutbildningen kan du välja att läsa antingen i Lund eller i Helsingborg.

Nedan länkar går till lu.se:

Påbyggnadsutbildningar

Psykoterapeutprogrammet och hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet är påbyggnadsutbildningar. För att kunna antas måste du ha särskilda förkunskapskrav.

Nedan länkar går till lu.se:

Vad är en yrkesexamen?

Yrkesexamen kallas de examen för utbildningar som leder fram till särskilda yrken. Till skillnad från en generell 3-årig kandidatexamen ställer en yrkesexamen större krav på specifika detaljer i innehållet.

Olika examensformer - lu.se