Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

HR- och ekonomistöd

På den här sidan finns praktiskt information för dig som ska utföra ekonomi- eller personalärenden.

Inköp, faktura och ekonomi

På Lunds universitets medarbetarwebb kan du få reda på hur du gör vid inköp och upphandling, hur du hanterar fakturor och läsa mer om universitetets ekonomi. 

Inköp, faktura och ekonomi - Medarbetarwebben


Resor & utlägg 

Har du rest i tjänsten? På Medarbetarwebben finns information om vad du ska tänka på när du ska göra din reseräkning.

Reseräkning - Medarbetarwebben

Fördjupad information finns också i Institutionsservice manual nedan:

Lathund – reseräkning och utlägg (LU Box, ny flik - inloggning krävs)


Timanställningar 

Verksamheten har ibland behov att erbjuda korta och tillfälliga anställningar som endast varar några timmar eller dagar. 

På HR-webben finns information om regler för tidsbegränsade anställningar

Du som anlitar timavlönad personal behöver lämna in uppgifter till HR för att den timanställde ska kunna få lön utbetald. Observera att kopia av pass ska bifogas samt, i det fall det behövs, bifogas kopia av giltigt uppehållstillstånd/ arbetstillstånd att arbeta på Lunds universitet. Använd nedanstånde mall:

Mall: anställningsuppgifter (LU Box, ny flik - inloggning krävs) 

Den timanställde ska också själv rapportera sina arbetade timmar i Primula. Fakultetens HR-personal informerar om detta - se instruktioner nedan:

Instruktioner för rapportering av arbetade timmar (LU Box, ny flik - inloggning krävs)


Arvoden

Arvoden betalas ut för korta uppdrag vid enstaka tillfällen. Det kan till exempel gälla gästföreläsare, styrelseledamot, opponent på disputation, eller sakkunnig vid lärarrekrytering eller utvärdering.

För de arvodister som har sin hemvist utanför Sverige ansöker Lunds universitet om särskild inkomstskatt (SINK) hos Skatteverket. SINK-skatten är 25% om den blir beviljad. 

                 

  • Namn, adress, personnummer, arvodessumma, kontering:        
    Blankett för inlämning av uppgifter (PDF, ny flik)          
  • Arvodisten ska dessutom fylla i, signera och returnera nedanstående blankett för utbetalninga av arvodet:  
    Blankett för att anmäla bankuppgifter                                                                                    

För SINK krävs dessutom:

  • Tax identification number (or TIN): CPR i Danmark, BSN I Nederländerna, NIN i Storbritannien, Social Security Number i USA etc
  • Namn, hemadress, bosättningsland
  • Passkopia
  • Datum då uppdraget utförs
  • Specificikation om arbetet utfördes på distans eller på plats i Lund
  • Information om arvodisten har fått ersättning för resa och boende med anledning av uppdraget på LU.                

Ifylld blankett skickas med e-post till institutionsadministratör Mari Esfandyari, mari [dot] esfandyari [at] sam [dot] lu [dot] se (mari[dot]esfandyari[at]sam[dot]lu[dot]se)


Fakturering av undervisningstimmar 

Om du har undervisat eller gjort annat tillfälligt uppdrag (exempelvis handledning eller examination) på en annan institution behöver du fylla i nedanstående underlag för internfakturering:

Underlag för fakturering inom LU (LU Box, ny flik - inloggning krävs)

Vid externa uppdrag använder du nedanstående blankett för fakturering:

Underlag för extern fakturering (LU Box, ny flik - inloggning krävs)

Skicka ifylld blankett till studierektor på din institution för underskrift. Studierektor skickar därefter blanketten till ekonomiadministratör. 

Kontakt

Institutionsservice

Postadress:
Kansli S
Lunds universitet
Box 117
221 00 Lund
Internpost: Hämtställe 31

Besöksadress:
Sandgatan 13A
Gamla Kirurgen, vån 1 
223 50 Lund

Kontaktinformation till personal - sam.lu.se