Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Henrik Loodin om pedagogisk meritering

Grattis till utnämningen som excellent lärare! Vad betyder utnämningen för dig?

Tack! Det betyder mycket. Det visar att de erfarenheter och pedagogiska metoder jag har utvecklat som lektor erkänns och värderas även utanför min egen undervisning. I vardagen tar jag sällan den tid som behövs för att reflektera över min roll, men när jag sammanställde min pedagogiska portfölj fick jag möjligheten att tänka kring min betydelse som lektor i ett större sammanhang, vilket betytt mycket.

I din pedagogiska portfölj beskrivs hur du arbetar för en lärandemiljö som främjar studenters lärande och att du implementerar livslångt lärande i din undervisning. Kan du berätta mer om hur du gör?

Alla som undervisar inom samhällsvetenskaperna bidrar egentligen till livslångt lärande. I min undervisning fokuserar jag inte bara på faktakunskap utan även på att utveckla kompetenser som kritiskt tänkande och en djupare förståelse för samhällets föränderliga processer. Vi, både studenter och lärare, är en del av dessa processer. Konkret arbetar jag med att träna studenterna i att ställa relevanta frågor snarare än att bara söka svar. Att formulera en bra och relevant fråga är en utmaning i sig. 

Har du några tips till kollegor som funderar på att ansöka om bedömning av pedagogisk skicklighet?

Gör det och börja i tid. Fokusera inte bara på om du är en bra föreläsare eller har fått bra kursutvärderingar. Det är viktigare att reflektera över hur du har utvecklats som lärare och hur du kan använda dina erfarenheter för att förbättra undervisningen. Tänk också på vilken samhällelig funktion högre utbildning har och vad den bidrar till, vilket blir allt viktigare att resonera kring framöver.

Henrik Loodin. Foto

Henrik Loodin är utnämnd till excellent lärare (Excellent Teaching Practitioner) vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. 

Henriks pedagogiska portfölj (PDF i LU Box, ny flik)