Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursplaner vid Samhällsvetenskapliga fakulteten

På Medarbetarwebben finns en handbok som guidar dig genom processen att skriva kursplaner genom goda exempel, tips på formuleringar och resonemang kring planernas olika delar och regelverksbakgrund. Utöver handboken finns följande förtydliganden och exempel på formuleringar som gäller för kursplaner vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Kursens mål

I de kursplaner där det är relevant ska lärandemål om informationskompetens föras in enligt Riktlinjer för integrering av lärandemål för informationskompetens på samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar.

Kursens genomförande

Obligatoriska moment

Börja gärna med att läsa kapitel 7.4-5 i universitetets handbok för att skriva kursplaner, för beskrivning om vad som gäller vid användande av obligatoriska moment.

Överväg i första hand om användning av obligatoriska moment är nödvändigt för att uppnå kursens mål, eller om kursmålen kan uppnås genom ett prov. Användning av obligatoriska moment ska inte användas om syftet enbart är att öka studenternas närvaro på momentet.

Om användning av obligatoriska moment är nödvändigt för att studenterna ska uppnå kursens mål, skilj mellan följande två typer av obligatoriska moment:

Obligatoriska moment som kan ersättas under kursens gång

Om obligatoriska moment kan återupprepas eller ersättas med annat likvärdigt moment i efterhand, ska detta framgå av kursplanen. Omfattningen av, och innehållet i, ersättande moment ska stå i rimlig proportion till det missade momentet.

Exempel:
”Deltagande i [lista de obligatoriska momenten] är obligatoriskt. Uteblivet deltagande kompenseras med ersättningsmoment [tidpunkt, t.ex. senare under kursens gång]."

Det rekommenderas att ersättningsmoment erbjuds samtliga studenter med uteblivet deltagande i det obligatoriska momentet.  Att begränsa deltagande i ersättningsmoment endast till studenter som t.ex. anmält sjukfrånvaro eller liknande är inte rekommenderat eftersom det dels är oklart hur sjukdom på ett rättssäkert sätt ska kunna styrkas av student och dels kan medföra hantering av känsliga uppgifter för lärosätet.

Obligatoriska moment som inte kan upprepas eller ersättas under kursens gång

Det finns i sällsynta fall obligatoriska moment som inte kan upprepas eller ersättas under kursens gång och därför måste fullgöras först vid kommande kurstillfälle. Det kan till exempel. gälla vid större exkursion. Detta bör i så fall tydligt framgå av kursplanen.

Exempel:
”Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Deltagande i exkursion är obligatoriskt. Vid uteblivet deltagande vid exkursion hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.”

Kursens examination

Exempel på formulering för omprov:

”På kursen erbjuds ordinarie prov, omprov i nära anslutning till det ordinarie provet samt ytterligare ett provtillfälle avseende kurser som avslutats under det gångna läsåret (uppsamlingsprov).”

Om kursen innehåller examensarbete används följande standardformulering:

”Examensarbetet ska registreras i open access-databas på server tillhörande Lunds universitet. Studenten väljer själv nivå av publicering.”

Övrigt/Övergångsregler

Om kursen överlappar med annan kurs och därmed inte kan ingå i samma examen, ska det anges.

”Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med xx (skriv ut full kursbenämning och antal högskolepoäng).”

Information om vad som gäller när kurs upphör ska alltid framgå.

”Inom ett år efter att kursen genomgått en större förändring eller upphört erbjuds minst två ytterligare provtillfällen på samma kursinnehåll. Därefter erbjuds studenten ytterligare provtillfällen men i enlighet med gällande kursplan.”