Sedan projektplanen klubbades i höstas har projektgruppen träffat samtliga institutionsledningar och deltagit på många personal- och styrelsemöten för att lyssna in tankar och idéer. En viktig del av arbetet har också varit att inhämta erfarenheter från andra enheter inom Lunds universitet och andra universitet.
Olika scenarier presenterade
I slutet av januari hade projektgruppen en workshop med prefekterna där de presenterade ett antal olika förslag på samgåenden mellan institutioner.
– Syftet med detta var att kunna bli mer konkreta i samtalen och ta nästa steg i arbetet, berättar Charlotte Simonsson, vicedekan och projektledare för organisationsprojektet. Under våren kommer vi att föra fortsatta diskussioner med utgångspunkt i dessa scenarier. Det är viktigt att bättre lära känna varandras verksamheter för att kunna ta ställning till vilka enheter som skulle kunna gå samman och bilda nya, större institutioner.
Hon poängterar även att de presenterade förslagen inte är låsta utan att helt nya kan komma att bli aktuella.
Förslag på ett första samgående
Ett förslag på samgående mellan medie- och kommunikationsvetenskap och strategisk kommunikation kommer att läggas fram till fakultetsstyrelsen senare i vår. Om styrelsen fattar beslut om samgående kommer den nya institutionen att bildas från årsskiftet 24/25. I samband med detta planeras även för en flytt av journalistprogrammet från HT-fakulteterna till den nya institutionen.
– Vi i projektgruppen stöttar den processen genom att på olika sätt samordna och bistå med stöd, inte minst i en rad frågor som handlar om administration och vad som praktiskt måste göras. Erfarenheterna som görs här kommer att vara till nytta för de samgåenden som görs senare.
Läs mer om utvecklingen mot färre och större enheter