Lär känna vår nya fakultetsledning

Samhällsvetenskapliga fakultetens fyra dekaner. Foto.
Ny fakultetsledning redo att ta vid! Från vänster: Åsa Lundqvist, Charlotte Simonsson, Björn Badersten och Agnes Andersson.

Den 1 januari tillträder fakultetens nya dekaner. Vilka är de och vilka ansvarsområden kommer de att ha?

Agnes Andersson. Foto.

Agnes Andersson, dekan

Vilka områden kommer du att ansvara för i fakultetsledningen?

Att hålla samman helheten, med fokus på fakultetens stora frågor under den kommande verksamhetsperioden – campusutveckling, organisationsprojektet och internationalisering. Jag kommer även att ha ansvar för vissa specifika områden som jämställdhet och likabehandling, kompetensförsörjning och etik. I förhållande till universitet som helhet blir min roll att lyfta de samhällsvetenskapliga perspektiven i olika sammanhang.

Vad ser du fram emot i ditt nya uppdrag?

Att tillsammans med institutionsledningarna bidra till främjandet av den kreativa och högkvalitativa forskning och utbildning som bedrivs av verksamheterna. Att vidareutveckla samverkanskontakter regionalt och lokalt, en fortsatt god dialog med studentkåren och att uppmuntra till samarbeten över fakultetsgränserna.

Du kommer inte att arbeta som dekan på heltid - vad består resterande del av din tjänst av?

Jag leder ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet med inriktning mot urbanisering i Afrika, med ett team av forskare i Uganda, Tanzania och Ghana. Jag deltar också som forskare i ett par projekt om fattigdom, jordbruk och bildanalys utifrån satellitdata i Afrika söder om Sahara under ledning av min kollega Ola Hall. Tillsammans räknar jag med att de fyller den tid jag inte lägger på mitt uppdrag som dekan.

Vad gillar du att göra på fritiden?

Hänga med min partner David och döttrarna, gärna kombinerat med matlagning, resor och friluftsliv.

Björn Badersten, prodekan

Björn Badersten. Foto.

Vilka områden kommer du att ansvara för i fakultetsledningen?

Jag kommer att vara ansvarig för utbildningsfrågor.

Vad ser du fram emot i ditt nya uppdrag?

Att få ett mer övergripande fakultets- och universitetsperspektiv på utbildning och forskning, och att samarbeta med fakultetens många duktiga lärare och administratörer.

Du kommer inte att arbeta som prodekan på heltid - vad består resterande del av din tjänst av?

Jag ser fram emot att efter många år som prefekt kunna återvända lite till min forskning om etik, estetik och politik.

Vad gillar du att göra på fritiden?

Spela tennis, åka skidor, segla och vandra. Jag har ett stående vandrings- och klättringsprojekt - "höga berg på öar"!

Åsa Lundqqvist. Foto.

Åsa Lundqvist, vicedekan

Vilka områden kommer du att ansvara för i fakultetsledningen?

Jag kommer att vara ansvarig för forskning och forskarutbildning.

Vad ser du fram emot i ditt nya uppdrag?

Forskarutbildningen har alltid stått mig när hjärtat. Doktoranderna är vår framtid och de som har möjlighet att vidareutveckla och kanske också ifrågasätta tidigare analyser och ansatser, och jag ser fram emot att jobba med både doktorander och handledare i min nya roll. Jag ser också mycket fram emot att lära mig mer om fakultetens och också universitetets forskare och forskning. Jag hoppas på så sätt kunna fortsätta arbeta i samma anda som min företrädare, det vill säga att på bästa sätt företräda samhällsvetenskaperna på universitetet och också underlätta för kollegorna att fortsätta bedriva och utveckla sin forskning, inom, mellan och bortom våra institutioner.

Vad arbetar du med vid sidan av uppdraget som vicedekan?

Under det här första året är jag vid sidan av uppdraget som vice dekan även föreståndare för fakultetens nya metodcentrum. Och så skriver jag på min nästa bok, ”Rethinking Families and Society”, i vilken jag försöker knyta samman olika perspektiv inom familjesociologin för att på så sätt undersöka om vi faktiskt kan lära något nytt. Jag har dessutom förmånen att handleda doktorander, som jag så klart fortsätter med.

Vad gillar du att göra på fritiden?

Jag umgås med nära och kära, och läser (nästan) all slags prosa.

Charlotte Simonsson, vicedekan

Charlotte Simonsson. Foto.

Vilka områden kommer du att ansvara för i fakultetsledningen?

Mitt huvudsakliga ansvarsområde är samverkan, men det griper också in i kommunikationsrelaterade frågor. Utöver det är jag också projektledare för organisationsprojektet som syftar till att skapa större institutioner.

Vad ser du fram emot i ditt nya uppdrag?

Många saker, men för att nämna några så är jag glad att kunna fortsätta det arbete vi har satt i gång i fakultetens samverkansråd. Till exempel SAMtal i Lund och vårt gemensamma forum med Lunds kommun för frågor som rör social hållbarhet.

Förändringsarbeten är sällan enkla, men jag hoppas att projektgruppen ska kunna bidra till att skapa en så bra process som möjligt och att vi så småningom ska landa i en mer robust organisationsstruktur än den vi har idag.

Vad arbetar du med vid sidan av uppdraget som vicedekan?

Jag kommer främst att ägna mig åt forskning och startar i januari ett nytt projekt om kommunikation i det digitaliserade, flexibla arbetslivet tillsammans med en kollega.

Vad gillar du att göra på fritiden?

Vara i vår stuga i Småland där jag helst går i skogen, paddlar kajak och umgås med familjen. Jag gillar också att läsa romaner och har varit med i samma bokklubb i över 25 år.