Nya rutiner för befordran till professor

Fakultetsstyrelsen beslutade vid sitt senaste sammanträde om förändringar i befordringsprocessen från lektor till professor. Bland annat införs en årlig ansökningsomgång med deadline den 15 februari.

En tillsvidareanställd universitetslektor kan befordras till professor om det finns ett verksamhetsbehov och om personen har behörighet för anställning som professor. Anhållan om att befordra till professor kan bara göras av prefekt eller motsvarande. Det är inte möjligt för en enskild medarbetare att ansöka. Anhållan måste ha sin grund i ett väl identifierat verksamhetsbehov.

Tidigare behandlades ansökningar om befordran från lektor till professor av en mindre granskningsgrupp inom lärarförslagsnämnden, som sedan lämnade rekommendation till dekanen om ansökan skulle gå vidare till sakkunnigprövning eller ej. Det var också möjligt för institutionen att föra fram en befordringsansökan när som helst under året.

Denna process har nu förändrats något. Det införs en årlig ansökningsomgång med deadline 15 februari och ansökningarna kommer fortsättningsvis att granskas av hela lärarförslagsnämnden. Nämnden kan begära in förtydligande både avseende verksamhetens underlag och kandidatens ansökan.

Lärarförslagsnämnden kommer att rekommendera till dekanen vilka ansökningar som går vidare till sakkunnigprövning.  De ansökningar som går till sakkunnigprövning hanteras när utlåtandena inkommer, det förekommer alltså inte någon samlad granskning i den fortsatta processen.

Mer information om befordran till professor