Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny organisation för Kansli S – för ett effektivare och tydligare verksamhetsstöd

Byggnaden Gamla Kirurgen i Lund. Foto.
Kansli S finns nu i Gamla kirurgen, men kommer under nästa år att flytta till Allhelgonaskolan. Foto: Helena Lind.

Kansli S förbereder nu för en omorganisation av fakultetskansliet vid årsskiftet. Syftet är att skapa en mer effektiv, tydlig och samordnad organisation som bättre möter verksamhetens behov och framtidens krav.

Fakultetskansliet har under lång tid haft ett växande och alltmer komplext uppdrag. För att möta detta och samtidigt förbättra arbetsmiljön, tydliggöra ansvarsfördelningen och stärka stödet till fakultetens verksamhet, har ett förändringsarbete påbörjats. Förändringen omfattar hela kansliet med cirka 50 medarbetare plus kommunikatörer/webbredaktörer på institutioner.  

Förändringen är mer än en omstrukturering – den kommer också att innebära nya arbetssätt, förändrad arbetsledning och en uppdaterad stödstruktur för fakultetens 800 anställda och 6 000 studenter. 

– Den nya organisationen är ett viktigt steg för att skapa ett kansli som är rustat för framtiden. Vi har lyssnat på verksamhetens behov och skapat en struktur som ger bättre förutsättningar för samarbete, tydlighet och utveckling, säger Lina Wedin, kanslichef vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. 

Ny struktur med fem avdelningar 

Den nya organisationen innebär att Kansli S delas in i fem avdelningar, var och en med tydligt definierat ansvar och en ansvarig avdelningschef. Syftet är att skapa en effektiv och välfungerande struktur med rimliga gruppstorlekar och tydlig ledning. 

De nya avdelningarna är: 

  • Internationella avdelningen (bildades i början av 2025)
  • Avdelningen för ledningsstöd
  • Kommunikationsavdelningen
  • Ekonomiavdelningen
  • HR-avdelningen 

– Utöver en omorganisering av nuvarande kansli innebär förändringen också en centralisering av kommunikationsorganisationen. Det betyder att institutionskommunikatörerna kommer att anställas på kansliet, flera redan vid årsskiftet. Jag har haft och kommer fortsätta ha en dialog med alla prefekter om takten i denna förändring, säger Lina Wedin.  

Fakultetskansliets uppdrag

Kansliets huvuduppgift är att ge det verksamhetsstöd som behövs för att Lunds universitet och samhällsvetenskapliga fakulteten ska kunna uppfylla uppdragen inom utbildning, forskning och samverkan. Mer specifikt handlar det om:  

  • Att ge ett kvalificerat strategiskt och administrativt stöd åt fakultetens institutioner, centrumbildningar, fakultetsledning, fakultetsstyrelsen och dess underorgan. 
  • Att ha en central roll i att utveckla och samordna verksamheten i enlighet med fakultetens verksamhetsplan och verksamhetsplanering. 
  • Att se till att fakulteten fungerar som myndighet och som remissinstans, samt verka för att lagar och regler följs inom de olika verksamheterna. 
  • Att fungera som länk mellan universitetsgemensam förvaltning, övriga fakulteter och institutionerna genom att delta i aktiva nätverk för information och dialog.