Bli docent – en gemensam kurs för Samhällsvetenskapliga fakulteten och Ekonomihögskolan

Närbild på person som bläddrar i en bok. Foto.

Samhällsvetenskapliga fakulteten och Ekonomihögskolan erbjuder kursen "Becoming a ’docent’" för medarbetare som vill ansöka om att bli docent de kommande åren.

Kursen är uppbyggd som en seminarieserie och ska ge både inspiration och användbar kunskap om forskningsprocessen och den akademiska världen. Deltagarna får också en intensivversion av den obligatoriska kursen i forskarhandledning (denna del kan utelämnas om du redan har gått den kursen).

Docent är ett steg i den akademiska karriären - en viktig, men i stort sett icke-formaliserad roll vid svenska universitet. Den här kursen erbjuder användbar information för blivande docenter vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och Ekonomihögskolan. Du får lära dig hur ansöknings- och bedömningsprocessen vid respektive fakultet fungerar. Kursen tar även upp områden som handledning av doktorander, ansökan om forskningsmedel och publikationsprocessen. Kursen ger också viktig information om den akademiska världen i allmänhet.

Kursupplägget är interaktivt, där inbjudna föreläsare introducerar ett ämne som sedan diskuteras gemensamt i gruppen. Deltagare kan tillgodoräkna sig kursen som högskolepedagogisk utbildning i forskarhandledning om de genomför denna del av docentkursen.

Kursen vänder sig till dig som är disputerad och har för avsikt att ansöka om docentur inom de närmaste åren.

Kursperiod: Februari – mars 2024.

Schema: publiceras i december.

Kursansvariga: Maria Stanfors (EHL) och Mikael Johansson (Samhällsvetenskapliga fakulteten)

Kursspråk: engelska

Ansökan: Ansök genom att skicka ett mail till Charlina Lunvald (charlina [dot] lunvald [at] fek [dot] lu [dot] se (charlina[dot]lunvald[at]fek[dot]lu[dot]se)) senast den 30 november. Ange i din ansökan om du avser att delta i seminarierna om forskningshandledning eller inte.