Ny kanslichef på ingång

Lina Wedin. Foto.
Lina Wedin framför sin kommande arbetsplats Gamla Kirurgen. Foto: Helena Lind

Den 7 mars börjar Lina Wedin som kanslichef på Samhällsvetenskapliga fakulteten. Under mars månad kommer hon successivt att ersätta Malou Engberg de Carvalho som går i pension i slutet av månaden.

Varmt välkommen till Samhällsvetenskapliga fakulteten! Hur känns det att snart börja som kanslichef?

Det känns spännande att få ansvar för en så viktig verksamhet. Eftersom jag tycker om att träffa nya människor ser jag också mycket fram emot att få träffa alla nya kollegor som jag ska spendera en stor del av min vakna tid tillsammans med.

Vad har du för bakgrund?

Jag är fil.dr. i rättssociologi och har varit post-doktor på Skanska Sverige AB genom Flexit-programmet. Därefter har jag varit hållbarhetschef i en mellanstor kommun i Skåne, samt senast chef på regional utveckling på Region Skåne med ansvar för regional fysisk planering, gestaltad livsmiljö och bostadsförsörjningsfrågor i Skåne.

Varför sökte du dig tillbaka till LU och finns det något engagemang i ditt yrkesliv som du vill fortsätta utveckla inom tjänsten?

Jag såg en enorm möjlighet att få utvecklas som chef och ledare i tjänsten som kanslichef och samtidigt bidra till forskning och utbildning. Jag är förväntansfull över att komma tillbaka till Lunds universitet i en ny roll och med all kunskap jag har med mig från att vara ledare inom offentlig sektor. Mitt engagemang att bidra till en hållbar samhällsutveckling kan göras på så många sätt och samhällsvetenskapen är central i omställningen.

Berätta något otippat om dig själv!

Jag är tvilling (min syster heter Emma) och jag har fyra döttrar 10, 12, 14 och 17 år gamla.