Hallå Maria Ohlsson - vår nya bibliotekschef

Maria Ohlsson framför Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek. Foto.
Maria Ohlsson framför sin nya arbetsplats Sambib. Foto: Helena Lind

Välkommen till Samhällsvetenskapliga fakulteten! Berätta lite om dig själv!

Jag kommer närmast från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, där jag varit med om en spännande utvecklingsresa när myndigheten flyttade från Stockholm till Malmö under 2019 och jag var en av de första som anställdes i Malmö. Under mina 5 år på MTM har jag haft många olika roller: som produktägare, förvaltningsledare, projektledare och portföljledare.

Innan dess arbetade jag i 10 år på Universitetsbiblioteket vid Lunds universitet. Där började jag som systembibliotekarie men kom senare att inrikta mig på verksamhetsutveckling och personalutveckling, och utifrån detta väcktes ett intresse för ledarskap och organisationsutveckling.

Vad ser du fram emot i ditt nya jobb?

– Jag otroligt stolt och glad över förtroendet jag fått att leda verksamheten vid Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek, och ser mycket fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med de ytterst drivna och kompetenta medarbetarna där.

Vad gör du utanför jobbet?

– När jag inte jobbar så ägnar jag mig mest åt textil formgivning, något jag faktiskt tidigare ägnat mig åt yrkesmässigt: innan jag pluggade till bibliotekarie (vid Lunds universitet såklart!) så arbetade jag 10 år som kostymdesigner och skräddare inom teatern. Jag bor i Malmö med man och tonårsson samt vår kära helsvarta katt Lova.