Nya husnamn i kvarteret Paradis

Byggnadsskylt för Gamla kirurgen. Foto.

LU Byggnad har nyligen beslutat om nya namn på en del av byggnaderna i kvarteret Paradis. Ändringen görs för att skapa en enhetlig namnsättning inom kvarteret.

Husnamnen i kvarteret Paradis har tidigare inte följt samma mall och samma byggnad har kunnat ha olika namn i olika system. Efter en översyn av namnen inför därför LU Byggnad de gamla sjukhusnamnen för de äldre byggnaderna i kvarteret.

Skyltarna utanför byggnaderna kommer att bytas ut successivt. Salsnamnen i scheman i bokningssystemet TimeEdit ändras från och med höstterminen.

Nedan listas de byggnader som Samhällsvetenskapliga fakulteten har verksamhet i, tidigare bokstavsbeteckning och adress:

• Gamla köket
    Adress: Allhelgona kyrkogata 8 samt Norra vallgatan 10
    I byggnaden finns: Socialhögskolan, fakultetsgemensamma lärosalar och Karnas café.

• Gamla barnsjukhuset
    Tidigare namn: hus J

Adress: Allhelgona kyrkogata 12 A-B
    I byggnaden finns: Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek.

• Eden
    Adress: Allhelgona kyrkogata 14
    I byggnaden finns: Statsvetenskapliga institutionen, fakultetsgemensamma lärosalar, LU-gemensam hörsal och tentasalar, samt Café Eden.

• Gamla paviljongen
    Tidigare namn: hus P
    Adress: Allhelgona kyrkogata 16 A-B
    I byggnaden finns: Institutionen för psykologi och fakultetsgemensamma lärosalar.

• Gamla barnbördshuset
    Tidigare namn: hus O

Adress: Allhelgona kyrkogata 18 A-B
    I byggnaden finns: Psykoterapimottagningen och Institutionen för psykologi.

• Gamla polikliniken
    Tidigare namn: hus M

Adress: Allhelgona kyrkogata 18 C samt 20 A-B
    I byggnaden finns Rättssociologiska institutionen, Genusvetenskapliga institutionen och fakultetsgemensamma lärosalar

• Gamla kirurgen
    Tidigare namn: hus R

Adress: Sandgatan 13 A-B
    I byggnaden finns fakultetskansli, fakultetsledning, Institutionsservice och Graduate School, arbetsplatser till Statsvetenskapliga institutionen och till Institutionen för psykologi, fakultetsgemensamma lärosalar, samt LU-gemensam förvaltning.

• Gamla lungkliniken
    Tidigare namn: hus G

Adress: Sandgatan 11 A-C
    Byggnaden renoveras cirka ett år från juli 2023. Därefter flyttar Sociologiska institutionen och Genusvetenskapliga institutionen in i byggnaden.
Flygfoto över kvarteret Paradis med byggnadernas namn utmärkta.