Storslam till statsvetare när RJ fördelar pengar

Riksbankens Jubileumsfond satsar 106 miljoner kronor på humaniora och samhällsvetenskap vid Lunds universitet. Bland annat går 36 miljoner till ett projekt som ska studera statsbyggnad under 1800-talet.

Professor Jan Teorell leder det nystartade forskningsprogrammet ”Statsbyggnad och den globala ordningens ursprung under och efter det långa 1800-talet”. Tillsammans med Annika Björkdahl, Erik Ringmar, Annika Björkdahl, Karin Bäckstrand, Hanna Bäck, Martin Hall, Johannes Lindvall och Jens Bartelson ska han studera och förklara varför den så kallade territoriella staten dominerat över andra statssystem och vad detta får för konsekvenser för dagens statsbyggnad och det internationella systemet.

Bland statvetarna har även Karin Aggestam fått medel. Tillsammans Daniel Naurin från Göteborgs universitet har hon fått ett projektbidrag på drygt 3 miljoner kronor för att forska om genus i internationella förhandlingar.

Även sociologen Erik Hannerz har fått anslag. Närmare två miljoner kronor ska gå till projektet Rewriting the city: graffiti and the subcultural appropiation of space.

Pressmeddelande från Riksbankens Jubileumfond och se lista över samtliga anslag.

Text: Ulrika Oredsson