Fakultetens service management-program får högt betyg av UKÄ

Idag kom resultatet av Universitetskanslerämbetets (UKÄ:s) utvärdering av programmen vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap. De tre kandidatprogrammen har fått omdömet “Hög kvalitet” och masterprogrammet har fått omdömet “Mycket hög kvalitet”.

- Vi är mycket glada över resultatet och jag vill tacka alla medarbetare för deras hårda slit. Det är tack vare alla lärar- och forskningsinsatser samt det administrativa arbetet som vi nu kan njuta av det här beskedet, säger Christer Eldh, prefekt vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

- Det här ger inte bara skryträttigheter utan vi får även ett monetärt tillskott till vårt masterprogram eftersom lärosäten med utbildningar som får det högsta omdömet uppmuntras i form av ett extra tillskott pengar.

Universitetskanslersämbetets (UKÄ) uppgift är att utvärdera all högre utbildning och högskoleutbildningen i Sverige ska hålla hög kvalitet. Det betyder att utbildningar med det samlade omdömet “mycket hög kvalitet” eller “hög kvalitet” uppfyller kvalitetskraven. En utvärdering omfattar utbildningar inom ett eller flera huvudområden och för Institutionen för service management och tjänstevetenskap är det huvudområdet Service Management som har utvärderats. Utvärderingen som UKÄ genomfört omfattar 17 utbildningar, av dessa har åtta fått omdömet ”bristande kvalitet”, sju ”hög kvalitet” och två ”mycket hög kvalitet”.

Text: Hannah Magnusson