Barn - en rättighet för alla?

Många längtar efter barn. För dem som har svårt att få egna barn på naturlig väg finns alltfler möjligheter. Donation av ägg och spermier är vanligt och livmödrar kan ”lånas ut" eller transplanteras. Genom den nya molekylära genkniven CRISPR kan man göra förändringar i arvsmassan och ta bort anlag för ärftliga sjukdomar.

I teorin skulle man i framtiden också kunna byta ut gener som handlar om annat än sjukdom – utseende, intelligens, idrottsliga eller konstnärliga talanger. Hur mycket ska samhället satsa för att de som längtar efter barn ska få det? Är det en mänsklig rättighet att få barn och är det en mänsklig rättighet att få ”rätt” barn? Är det rättigheter som ska omfatta alla eller bara de som har råd?

Debatt i Lund den 26 april tog panelen sig an dessa frågor - se en inspelning från debatten här.