Aktionsforskning för att göra fisket mer hållbart

Johan Hultman och Filippa Säwe kallar sig aktionsforskare. De jobbar aktivt tillsammans med dem de forskar om för att på så sätt kunna påverka utvecklingen. I nästa vecka anordnar de en konferens om hållbart fiske tillsammans med Simrishamns kommun och Länsstyrelsen Skåne.

- Aktionsforskning blir allt mer etablerat som metod inom hållbarhetsforskningen, säger Filippa Säwe. I vårt fall arbetar vi ihop med olika parter för att göra fisket mer hållbart. Exempelvis utformade vi tillsammans med fiskerinäringen och ansvariga för fiskepolitiken den nya nationella yrkesfiskestrategin.

Forskarnas viktigaste bidrag har, enligt Johan Hultman och Filippa Säwe, varit att se till att såväl sociala som ekonomiska och ekologiska aspekter har tagits med i den nya nationella yrkesfiskestrategin.

- Alla tre delarna måste få väga lika tungt och detta har medfört ett nytt synsätt på fiskenäringen, säger Filippa Säwe.

För att följa upp den nationella yrkesfiskestrategin anordnar de nu för andra gången i rad en konferens tillsammans med berörda parter.

Ert sätt att bedriva forskning på för tankarna till politik och lobbyarbete. Var går egentligen gränsen?

- Vi har hållit på med aktionsforskning i flera år nu och det uppstår ofta situationer som problematiserar gränsdragningen. Jag tycker att frågan om var gränsen går är intressant och skulle önska att man diskuterade den mer inom universitetet. Särskilt vid den samhällsvetenskapliga fakulteten, säger Filippa Säwe.

Text: Ulrika Oredsson