Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skriva ansökan

Har du har hittat en tjänst som du tycker verkar intressant och som du tror att du är kvalificerad för? Då är det dags att börja skriva!

Missing media item.


Innan du skriver din ansökan bör du först göra lite researcharbete om arbetsgivaren och den tjänst och kanske avdelning som det berör. Detta är särskilt viktigt om du tänker sända en spontanansökan, alltså om du anmäler intresse till en arbetsgivare som inte har satt ut en annons. Spontanansökningar är vanligare i den privata sektorn, som ofta har mer flexibelt anställningsförfarande och anställningar på konsultbasis.

Tänk på att du ska försöka framställa för arbetsgivaren vad du kan tillföra till arbetsplatsen, inte det motsatta. En arbetsgivare vill inte bara ge ett jobb utan anställa en medarbetare som både tillför något men som också helst av allt vill jobba just där. Detta är viktigt att motivera i en ansökan.

 

Checklista

  • Läs igenom annonsen och se vilka färdigheter, erfarenhet och personliga kvalifikationer som krävs.
     
  • Försök att matcha din bakgrund och personlighet med det som efterfrågas. Kan du med ord motivera varför du är den de söker?
     
  • Vad får du får intryck av arbetsgivaren? Vilka värderingar tror du är viktiga?
     
  • Har du en unik kompetens som inte efterfrågas, men som ändå kunde vara fördelaktig för arbetsgivaren? Att exempelvis ha utgivit en barnbok kan både tyda på disciplin, kreativitet och att lyckats med något som bara stannar vid en dröm för många.