Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fler sökande till fakultetens internationella masterprogram

Studenter på Campus Helsingborg. Foto: Johan Persson
Studenter på Campus Helsingborg. Foto: Johan Persson

Den 15 januari var sista dagen att söka utbildningar i den internationella antagningsomgången. Glädjande nog har både det totala antalet sökande och antalet förstahandssökande till Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar ökat.

Antalet förstahandssökande till Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar har ökat med 9 % jämfört med i fjol, medan det totala antalet sökande har ökat med 13 %.

De program som har de största procentuella ökningarna är:

  • Masterprogram i samhällsgeografi: 71 förstahandssökande (+ 37 %)
  • Masterprogram i European Affairs: 132 förstahandssökande (+ 33 %)
  • Masterprogram i kulturkriminologi: 109 förstahandssökande (+ 33 %)

– Det ökade intresset för fakultetens internationella masterprogram är ytterligare ett kvitto på att vi erbjuder relevant utbildning av hög kvalitet, säger Björn Badersten, prodekan med ansvar för utbildningsfrågor. 

Två nya program startar hösten 2025

Inför 2025 har fakultetens internationella utbildningsutbud utökats med två program som båda lockade ett stort antal sökande: 

  • Masterprogram i Human Resources: 240 förstahandssökande
  • Masterprogram i klimatförändringar och samhälle: 250 förstahandssökande

– Det är särskilt roligt att våra senaste programtillskott på kort tid nått ut till och lockat ett betydande antal presumtiva studenter. De nya programmen, liksom det utvecklings- och kvalitetsarbete som kontinuerligt pågår inom ramen för alla våra program, vittnar om stor kreativitet och lyhördhet, både för kunskapsutvecklingen inom våra ämnen och omvärldens behov, säger Björn Badersten.

Nyfiken på hur vi marknadsför våra utbildningar för presumtiva internationella studenter? Här är ett exempel!