Malin Zillinger om pedagogisk meritering

Varför ansökte du bedömning av pedagogisk skicklighet?

Arbetet för och med studenter har alltid varit viktigt för mig. Den pedagogiska akademin kan bidra till att motivera och inspirera högskolepedagoger i sitt arbete, både i det konkreta dagliga arbetet och med en mer långsiktig blick på den strukturella insatsen som vi gör.

Vad lärde du dig längs vägen när du sammanställde din pedagogiska portfölj?

Jag lärde mig mer än vad jag trodde när jag började fundera över min portfölj. När jag började skriva var jag först osäker på vad portföljen skulle handla om. Jag hade tusen frågor och aspekter i mitt huvud och behövde komma igång med skrivandet för att fokusera på de undervisningsmetoder och begrepp som jag skulle avhandla i texten.

Bland annat visade mig arbetet med portföljen att det alltid är värt att reflektera över vad som gått bra, men framför allt att fundera över vad som kan göras bättre. Oftast är det små knep som gör att en undervisningssituation blir så mycket bättre.

Varför bör man söka?

För mig betydde ansökningsprocessen att jag tog mig tid att reflektera över min pedagogiska gärning, och varför jag tycker så mycket om uppdraget. Som vanligt i våra arbeten är det mycket som ska ske parallellt och ibland behöver vi en tydlig deadline för att vi ska fokusera lite särskilt.

Under skrivandets gång insåg jag hur stor erfarenhet jag har och att mitt arbete har betydelse för så många individer – det är en insikt som är värd att få; en av anledningarna till att mina fakultetskollegor ska söka.

Malin Zillinger. Foto.

Malin Zillinger är utnämnd till excellent lärare (Excellent Teaching Practitioner, ETP) vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Malins pedagogiska portfölj (PDF 217 kB, ny flik)