6. Finansiering

Som utbytesstudent betalar du ingen terminsavgift. På vissa universitet kan det förekomma anmälningsavgift, deposition eller liknande. Dessa avgifter står du själv för.

Money. Foto.
Få koll på finansiering. Foto: Pixabay

Studiemedel

Självklart kan du söka studiemedel när du ska studera utomlands som består av en lånedel och en bidragsdel. Du har också möjlighet att låna pengar till extra kostnader för exempelvis ökade levnadskostnader.

Studiemedelsbeloppet varierar beroende på vilket land man åker till. Sök studiemedel i god tid före utresa.

CSN:s webbplats

Erasmus+ stipendium

Studenter som nomineras till ett utbyte inom Erasmus+ kan söka ett EU-finansierat stipendium. Stipendiet är ett bidrag som ska täcka merkostnader i samband med utlandsvistelsen. Stipendiebeloppet beräknas per dag och varierar beroende på vilket land man åker till.

Du hittar information om, villkor för och ansökan till Erasmus+ stipendiet på Lunds universitets hemsida.

Erasmus+ - lu.se

Nordlys stipendium

Studenter som nomineras till ett utbyte inom Nordplus kan söka ett stipendium som tillhandahålls av Nordiska ministerrådet. Stipendiet är inte garanterat. Ansökan sker i ett särskilt ansökningsförfarande.

Nordly - lu.se

Crafoordska stiftelsens resestipendium

Crafoordska stiftelsens resestipendium kan sökas av studenter vid Lunds universitet för vistelse i utlandet, i och utanför EU. Stipendiet administreras av Lunds universitet sedan våren 2018. Crafoordska stiftelsens resestipendium kan sökas av studenter från alla akademiska discipliner.

För att bedömas som behörig krävs att du uppfyller följande:

• Är registrerad för heltidsstudier vid Lunds universitet vid ansökningstillfället och under den termin mobiliteten genomförs.
  • Har minst 180 hp vid utresa, varav minst 60 hp vid Lunds universitet.
  • Inte har påbörjat utbildning på forskarnivå.
  • Har goda språkkunskaper i engelska

Crafoordska stiftelsens resestipendium - lu.se

Övriga stipendier

Det finns en uppsjö av stipendier att söka från externa organisationer och stiftelser. Dessa kan ibland vara svåra att hitta men kan vara väl värt att göra lite research.

E-post: outgoing [at] sam [dot] lu [dot] se (outgoing[at]sam[dot]lu[dot]se)

Besöksadress: Sandgatan 13A, byggnad Gamla Kirurgen, 223 50 Lund (karta)

Nina Kusche
Besökstider: Enligt överenskommelse