FAQ - Vanliga frågor om CIM

Certificate of International Merits (CIM)

Här hittar du de vanligaste frågorna om Certificate of International Merits (CIM).

1. Hur gör jag för att ansöka om ett CIM?

2. Kan jag ansöka om CIM på Samhällsvetenskapliga fakulteten även om jag är registrerad som student på annan fakultet?

3. Kan jag göra samma aktivitet flera gånger?

4. Jag har precis registrerat mig för CIM men gjort internationella aktiviteter tidigare under utbildningen. Kan jag använda dessa?

5. Jag läser nu på avancerad nivå/masterprogram: Kan jag använda mig av utlandsstudier som jag gjort på grundnivå genom en annan högskola?

6. Ska mina reflektioner vara på svenska eller engelska?

7. Räknas Internationell dag, Global Day och liknande evenemang som ordnas av fakulteten eller min institution som en aktivitet på hemmaplan?

8. Jag kommer att presentera mina utlandserfarenheter för andra studenter genom att jag ställer upp på evenemang som Internationell dag, Global Day, etc. Kan detta räknas som aktivitet på hemmaplan?

9. Tre föreläsningar kan räknas som en aktivitet på hemmaplan - behöver jag skriva en reflektion efter varje enskild föreläsning eller räcker det med en samlad redogörelse?

10. Kan jag räkna in en internationell konferens utomlands som inte är knuten till min utbildning?

11. Vilka är reflektionsfrågorna som jag ska besvara i min CIM-ansökan?

1. Hur gör jag för att ansöka om ett CIM?

Under rubriken Kom igång med CIM får du detaljerad information om hur du ska bära dig åt och vad som krävs.

2. Kan jag ansöka om CIM på Samhällsvetenskapliga fakulteten även om jag är registrerad som student på annan fakultet?

Nej, du får ansöka om CIM på din egen fakultet.

3. Kan jag göra samma aktivitet flera gånger?

För vissa aktiviteter fungerar detta bra, eftersom det ibland krävs flera delaktiviteter för att räknas som en aktivitet.  Däremot kan du inte räkna till exempel sex föreläsningar som två olika aktiviteter på hemmaplan eftersom de tillhör samma typ av aktivitet. Kontakta kontaktpersonen för CIM vid din institution, alternativt CIM-samordnaren vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Ja, du kan registrera aktiviteter retroaktivt med tydligt närvarobevis. Men du måste ha varit student vid Lunds universitet när du genomfört aktiviteterna.

Nej, du måste vara inskriven som student vid Lunds universitet under alla dina tre aktiviteter.

6. Ska mina reflektioner vara på svenska eller engelska?

Det väljer du själv.

Ja, det motsvarar då en av tre föreläsningar inom kategorin internationella föreläsningar på hemmaplan.

Ja, detta räknas då som en delaktivitet på hemmaplan. Om du presenterar motsvarar det 2/3 delaktivitet av typen föreläsningar/seminarier.

Dina reflektioner kring de tre delaktiviteterna är till som stöd för dig och du kan därför välja själv hur du vill göra. De reflektioner du gör kring de olika aktiviteterna under studietiden ska hjälpa dig att skriva slutrapporten, det vill säga din CIM-ansökan. Ta kontakt med kontaktpersonen för CIM vid din institution om du är osäker.

10. Kan jag räkna in en  internationell konferens utomlands som inte är knuten till min utbildning?

Ja, om konferensen är ämnesrelevant och om du i seminarier eller på annat sätt delar med dig av dina erfarenheter till medstudenter inom utbildningen.

11. Vilka är reflektionsfrågorna som jag ska besvara i min CIM-ansökan?

Beskriv aktiviteterna och illustrera med konkreta exempel på:

• vilka lärdomar du har tillägnar dig genom dina internationella aktiviteter
  • hur aktiviteterna har bidragit till ökad kunskap och medvetenhet om olika internationella perspektiv
  • vilka interkulturella utmaningar du har mött och hur du hanterat dessa.

Reflektera slutligen över hur du kan använda dessa lärdomar i din framtida utbildning och/eller profession.

CIM-samordning
Fakultetens internationella kontor
outgoing [at] sam [dot] lu [dot] se (outgoing[at]sam[dot]lu[dot]se)

Kontaktperson för CIM vid respektive institution:

Rättssociologi
Anna Sonander
anna [dot] sonander [at] soclaw [dot] lu [dot] se
Institutionens CIM-information

Socialhögskolan
Anneli Nielsen
anneli [dot] nielsen [at] soch [dot] lu [dot] se
Institutionens CIM-information

Strategisk kommunikation
Frida Hessel
frida [dot] hessel [at] isk [dot] lu [dot] se

Tjänstevetenskap
Annika Permevik
studievagledning [at] ism [dot] lu [dot] se

Observera att CIM-certifikat inte avser program som redan har inslag av internationella erfarenheter inbyggda i utbildningarna.