Lundaprojekt på prestigefylld topplista

Foto på Rikard Bengtsson och Jana Wrange.
Rikard Bengtsson och Jana Wrange.

Varje år sedan 2019 ställer Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, samman en lista över aktuella forskningsprojekt som har potential att skapa nytta, 100-listan. På årets lista kom ett projekt med från Samhällsvetenskapliga fakulteten.

– Projektets utomvetenskapliga relevans ligger framför allt i att öka förståelsen för komplexa samhällsförändringar och -förutsättningar, samt att ge förbättrade beslutsunderlag till beslutsfattare i olika delar av den offentliga sektorn, säger Rikard Bengtsson, projektledare för det utnämnda projektet.

Årets 100-lista består av totalt 79 utvalda forskningsprojekt som bedöms ha stor potential att komma till nytta genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan. Listan samlar forskningsprojekt som adresserar teknik i mänsklighetens tjänst inom klimatomställning, energiförsörjning, välfärdsteknologi, cybersäkerhet och krisberedskap. På årets lista kom totalt 13 projekt från Lunds universitet med.

Om projektet

Projektet Förutsättningar för ett modernt civilt försvar består av statsvetarna Rikard Bengtsson (projektledare) och Jana Wragne från Lunds universitet, samt Douglas Brommesson från Linnéuniversitetet.

Nedan länkar går till Lunds universitets forskningsportal:

Om 100-listan

100-listan tas fram av IVA-projektet Research2Business, R2B, som verkar för att Sverige ska vara ledande på att omvandla akademisk forskning, inom tekniska och ekonomiska vetenskaper, till innovation och konkurrenskraft i näringslivet. IVA:s 100-lista lanserades i samband med IVA:s 100-årsjubileum 2019, därav namnet. Urvalskommittén består av drygt 40 kvalificerade personer ur IVA:s breda nätverk av representanter från akademi, näringsliv och offentlig verksamhet. Projektet drivs i samarbete med Vinnova, PRV, Teknikföretagen, Svenskt Näringsliv, KK-stiftelsen, Almi och Sveriges högskolor och universitet.