Expertpanel om den ryska invasionen av Ukraina

Den 9 mars 2022 diskuterade en expertpanel vid Lunds universitet den ryska invasionen av Ukraina. Forskarna resonerade kring: Varför är historien viktig för invasionen och konflikten? Vad innebär invasionen för Putins Ryssland, Ukraina och andra länder? Hur påverkar invasionen Sverige, Europa och resten av världen?

Se paneldiskussionen “The Russian invasion of Ukraine - why history matters and what will be the impact?” på vår YouTube-kanal (engelska samt otextat).

I panelen:

• Anna Isaieva, doktorand i ukrainsk kulturhistoria, Öst- och Centraleuropastudier, Språk och litteraturcentrum.
  • Niklas Bernsand, doktorand i ukrainsk minnespolitik, Öst- och Centraleuropastudier, Språk och litteraturcentrum.
  • Tony Ingesson, forskare i statsvetenskap och underrättelseanalys, Statsvetenskapliga institutionen.
  • Rikard Bengtsson, docent i statsvetenskap, Statsvetenskapliga institutionen.
  • Maria Strömvik, universitetslektor i statsvetenskap och biträdande föreståndare för Centrum för Europastudier.
  • Karin Aggestam, professor i statsvetenskap och föreståndare för Centrum för Mellanösternstudier.

Samtalsledare: Ian Manners, professor i statsvetenskap.