Valvaka med statsvetarna

På söndag 9 september blir det valvaka med statsvetarna på Lunds universitet. Under kvällen analyseras och diskuteras valet och det finns möjlighet för media och andra intresserade att få kommentarer direkt från en rad olika statsvetare.

Statsvetarnas valvaka är återkommande, vilken i ordningen är det?

– Detta är den tredje valvakan vi har i anslutning till svenska nationella val. Vi har därutöver arrangerat valvakor vid de två senaste amerikanska presidentvalen samt vid Europaparlamentsvalet, berättar Douglas Brommesson, docent i statsvetenskap och en av valvakans arrangörer.

Vad är tanken med valvakan?

– Vi ser valvakan som ett ypperligt tillfälle för oss att möta främst studenter och kollegor vid Lunds universitet, men också andra intresserade, och diskutera olika aspekter av valet. Det är också ett sätt att visa på relevansen av statsvetenskaplig forskning för att bättre kunna förstå det politiska skeendet. Allt under uppsluppna och trevliga former.

Ni gör också en entréröstning?

– Ja, det är ett sätt att mäta opinionen bland våra besökare som främst är studenter. Det brukar visa sig att studenternas partipreferenser avviker ganska rejält jämfört med valmanskåren generellt.

Vad finns det för höjdpunkter i programmet i år, tycker du?

– Jag ser särskilt fram emot vår panel kring partierna, parlamentet och regeringsbildningen, inte minst för att just regeringsbildningen ser ut att bli ovanligt svår den här gången. Vi har också en panel där några av våra utländska forskare diskuterar svensk politik och den svenska valrörelsen från ett utifrånperspektiv, det ska också bli spännande.

Vad säger du som statsvetare om årets valrörelse hittills? Är det något som sticker ut jämfört med tidigare?

– Vi har under en stor del av mandatperioden haft ett starkt fokus på migrationspolitiken. Men under valrörelsen har en bredare palett av frågor börjat diskuteras vilket kanske kan ses som en viss återgång till ett normalläge. Men det som särskilt sticker ut är frågan om regeringsbildning som är mer oklar än på länge.

Tror du att vi kan förvänta oss någon överraskning i valet, eller blir det likt opinionsundersökningarna?

– Det kan säkert bli så att något resultat avviker något från det förväntade, men jag tror den verkligt stora potentialen för överraskningar finns efter valet när en regering ska bildas. Här kan vi inte utesluta att vi får en typ av regering som avviker från vad vi är vana vid i svensk politik.

Vad tror du kommer att hända efter valdagen? Blir det en utdragen process att bilda en ny regering eller kommer det att gå fort?

– Svenska regeringsbildningar brukar gå fort men den här gången är risken för en utdragen regeringsbildning betydligt större.

Alla intresserade är välkomna.

Se programmet här