Stor ökning av innovationsidéer – samhällskunskap och humaniora på hugget

Porträttfoto.
Chefen för LU Innovation, Linus Wiebe, tror att ökningen av idéer kan bero på en ökad acceptans för innovationsarbete. Foto:Kennet Ruona.

LU Innovation har fått in ovanligt många innovationsidéer från forskare. Under första halvåret fick man in 91 förslag, vilket kan jämföras med att det under hela förra året kom in 118 idéer – närapå en fördubbling.

Denna artikel publicerades första gången i LUM, Lunds universitets magasin, 2019-09-26.

Idéerna kommer från hela universitet och kan därmed handla om nästan vad som helst. Som vanligt finns en övervikt mot LTH och Medicinska fakulteten. Men chefen för LU Innovation, Linus Wiebe, skönjer ett trendbrott: den allra största ökningen står Samhällsvetenskapliga och HT-fakulteten för.
– Det är väldigt roligt, för det finns så mycket kunskap där som behövs i civilsamhället. Ibland kan de kommersiella vägarna vara de mest effektiva om man vill göra nytta, säger Linus Wiebe.

Ökningen kan tyda på "mindshift"

Orsakerna till den kraftiga ökningen kan Linus Wiebe bara spekulera i.
– Möjligen är den ett uttryck för ett ”mind shift”, där innovation håller på att bli mer accepterat och premierat på hela universitetet. Vi har också gjort flera riktade insatser mot just Samhällsvetenskapliga fakulteten det senaste året, vilket också kan ha bidragit en del, säger han.
Smittoeffekten, att forskare inspireras av kollegorna, tror Linus Wiebe är en ytterligare förklaring.

Doktorander går innovationskurs

– Institutionen för elektro- och informationsteknik på LTH är ett exempel på en sådan där miljö som genererat flera spännande projekt och intressanta bolag de senaste åren: Xenergic, Acconeer, Debricked och Mistbase som sedermera köptes upp av ARM, säger Linus Wiebe som tror att goda exempel kan främja en kulturförändring där innovation blir en integrerad del av verksamheten.
Medicinska fakulteten får lovord av Linus Wiebe för sitt beslut att införa en obligatorisk utbildning i innovation och entreprenörskap för alla doktorander. Fakulteten har också tydliggjort och skärpt nyttiggörandeaspekten vid tillsättning av tjänster och befordringar.
– Sådana här beslut ger ett ökat flöde av idéer och innovationer. En obligatorisk utbildning i innovation och entreprenörskap för doktorander borde alla fakulteter ha. Vi hjälper gärna till med att bygga upp en sådan, såsom vi gjort på Medicinska fakulteten, säger Linus Wiebe.