Socialhögskolan samlas i gamla lasarettsköket

Cafémiljö. Foto.
Karna och Ilias kafé som fanns i Socialhögskolans tidigare byggnad vid Bred­gatan har fått följa med i flytten och ­ligger nu i en ny glasad tillbyggad. Foto: Kennet Ruona

Efter femtio år i tillfälliga lokaler och tjugo års diskussioner om flytt är det äntligen dags. Socialhögskolans tidigare spridda verksamhet samlas nu under ett tak i total­renoverade lokaler på Allhelgona Kyrkogata.

– Vi har haft de sämsta lokalerna på hela Samhällsvetenskapliga fakulteteten och nu har vi fått de bästa, säger Socialhögskolans prefekt Staffan Blomberg.

Huset, där teologerna tidigare höll hus, var från första början lasarettskök – därav alla kakelväggar. Nu har det fått nya rumsindelningar, en öppen och rymlig bottenvåning med nylagt stengolv.

Kakelbeklädd vägg. Foto.
Kakelväggarna vittnar om husests ursprungliga funktion som lasarettskök. Foto: Kennet Ruona

Kakelväggar minner om lasarettstiden

En centrerad trappa förbinder de olika våningsplanen och längst in ligger ett studentcafé. Kakelväggarna är en av få detaljer som skvallrar om tidigare hyresgäster. Interiören och standarden är något annat än de dragiga vindskupor där många medarbetare tidigare jobbade när Socialhögskolan främst låg på Bredgatan.

Men den allra största vinsten, enligt  Staffan Blomberg, är att medarbetare och studenter nu finns på ett ställe.

– 200 meter i geografiskt avstånd kan lika gärna vara två mil. Nu kommer vi att springa på varandra och träffas i fikarummet. Så får vi se vad den här fördelen kan leda till, men det borde underlätta sam­arbeten, säger han.

Inga öppna kontorslandskap

Någon skillnad i kvadratmeter blir det inte, och huset är redan fullt. Cirka 110 ­arbetsplatser eller 80 kontor – inga öppna landskap – och 15 undervisningslokaler är utspridda på de nästan 4000 kvadratmeterna.
En spänd förväntan, eller oro beroende på vem man frågar, finns kring undervisningslokalerna. Eftersom de egna utrymmena inte riktigt räcker till har man förlagt viss undervisning till Eden och behållit en lärosal på Gamla Kirurgen. Så att allt finns samlat under ett tak är en sanning med modifikation.

Två lärare sitter vid ett cafébord. Foto.
Lärarna Tina Mattsson och Carina Tigervall är nöjda med de nya lokalerna, även om de kanske behöver lägga om sin undervisning lite. Foto: Kennet Ruona.

Tänka om runt undervisning

Carina Tigervall och Tina Mattsson är lärare och undervisar 100 studenter på grundkursen. Tidigare har de kört tre parallella klasser med många smågrupper och intensiv växelverkan mellan klasserna.

– Vi kommer att behöva improvisera under hösten, eftersom lokalerna är annorlunda utformade och det blir längre avstånd mellan rummen. Kanske ska vi tänka om från grunden, det finns ju flera sätt att jobba, säger de.
Men överlag är de glada för flytten.

– Vi var och tittade på huset innan renoveringarna började. Det såg ju förfärligt ut! Det kändes som att gå i ett gammalt sjukhus från 1800-talet som ingen varit i på länge. Att se hur det blev känns helt overkligt.

Trappa. Foto.
Fokus för om- och tillbyggnaden av Socialhögskolans nya lokaler har legat på att skapa studiemiljöer, en ny hörsal och att öppna upp huset vertikalt för att skapa naturliga mötesplatser. Foto: Kennet Ruona

Flytten ett led i att samla fakulteten

Ombyggnaden leder till att fakultetens hyror ökar med sex miljoner kronor. Flytten är ett led i att samla hela Samhällsvetenskapliga fakulteten i kvarteret Paradis. Utanför Socialhögskolans röda tegelbyggnad, där det idag är parkeringsplats, planeras för ett nytt samhällsvetenskapligt centrum med bibliotek och studieplatser