Skilsmässobarn mer reflekterande

Barn som bor i växelvis boende är mer reflekterande och mer flexibla. Det visar studier som gjorts av utvecklingspsykologen Elia Psouni vid Institutionen för psykologi. Hon intervjuas i senaste numret av LUM.

Barn som bor i växelvis boende beskriver flera konflikter mellan de vuxna i deras liv än barn uppvuxna i kärnfamiljer. De är också mer reflekterande och mer flexibla.

Det visar studier som gjorts av utvecklingspsykologen Elia Psouni. Hon ställer frågan om en större påfrestning också kan innebära ökad anpassningsförmåga för barnet? Och var går gränsen för hur mycket barn kan anpassa sig?
– Detta vet man mycket litet om idag och frågan är politiskt laddad att forska om.

"Skilsmässobarn mer reflekterande" – LUM

Elia Psouni – Lunds universitets forskningsportal