Samhällsvetare universitetets nya globala ambassadör

Möt Ivanna Read: masterstudenten i strategisk kommunikation som sätter Lunds universitet på kartan som bloggare på Studyinsweden.se. Förutom att prestera på topp i akademiska sammanhang är hon också universitetets senaste globala ambassadör – den 8 maj utnämns hon till Lunds universitets Global Swede vid en ceremoni på Utrikesdepartementet i Stockholm.

Det är Svenska institutet som för åttonde året i rad delar ut den prestigefyllda utmärkelsen Global Swede till en antal internationella studenter vid landets lärosäten. I år kommer Lunds universitets representant för första gången från Samhällsvetenskapliga fakulteten och heter Ivanna Read.

– Jag är jätteglad! Processen var ganska lång, och det var urval i flera olika nivåer så jag förstod nog inte riktigt när Jörgen mailade mig och gratulerade. Jag trodde först att jag bara hade gått vidare till nästa runda. Men då skrev han ”nej, nej, du har fått det, du har blivit Global Swede”.

Jörgen Eksell är studierektor på Institutionen för strategisk kommunikation. Det var han som nominerade Ivanna till utmärkelsen.

– Ivannas akademiska insats och sättet hon tar sig an olika ämnen i klassrummet visar på ett gediget akademiskt och kritiskt mind-set. Hon har även ett kreativt sätt att hitta lösningar på kommunikationsutmaningar för dagens organisationer, skriver han i nomineringsbrevet.

Erfaren ambassadör

Ivanna kommer från Dominikanska Republiken och har varit i Sverige i två år. Ambassadörsrollen är något hon har stor erfarenhet av från sitt arbete som digital ambassadör på Svenska institutets sajt studyinsweden.se, en sajt hon själv besökte när hon letade efter hur det är att plugga i Sverige

– Man har så många felaktiga uppfattningar om ett land där man aldrig varit. Alla sa ”å det kommer att vara så kallt och mörkt och snö överallt”, så det var skönt att få en nyanserad bild av det. Jag har bloggat och skött andra digitala kanaler på studyinsweden.se sedan jag kom till Sverige och kontakten med människor från världens alla hörn har varit väldigt belönande.

En unik utbildning

Ivanna har så länge hon kan minnas längtat efter att plugga utomlands. Hon lyckades i hård konkurrens få ett av Svenska institutets stipendier som nu finansierar hennes masterstudier i Sverige. Att det blev just Lunds universitet och strategisk kommunikation är ingen slump.

– Många andra internationella masterutbildningar i kommunikation är inriktade på marknadsföring eller PR. Det jag verkligen gillar med min utbildning är den holistiska approachen till kommunikation, det strategiska tänkesättet och hur allting hänger ihop. Den mänskliga faktorn är central i all kommunikation, och det är det som gör ämnet så intressant.Med en examen från hemlandet och erfarenheter från en utbildning i Spanien var det en stor förändring att ställa om till det undervisningsklimat som råder på en svensk samhällsvetenskaplig masterutbildning med mycket självständigt arbete.

– Istället för att någon säger till dig ”lär dig detta så vet du hur det går till” så är det mycket mer fokus på diskussioner, grupparbeten och självständigt reflekterande. På min första delkurs fick vi ett case, blev indelade i grupper om fem och fick diskutera lösningar utifrån våra olika bakgrunder. Du blir involverad i undervisningen och får självförtroende när andra lyssnar på dina tankar.

Kontakten med klasskamrater från andra länder och kulturer är något av det bästa med utbildningen säger Ivanna. Inte minst på grund av alla kulturkrockar. Under en gruppdiskussion frågade en klasskompis henne en gång lite försiktigt varför hon hela tiden pratar som om hon vore arg.

– Det var alla mina handgester, haha. Jag hade inte tänkt på det innan, eftersom jag har en positiv framtoning, men personen kom från Sverige och var inte van vid det sättet att prata på.

Den svenska modellen

Ett syfte med utmärkelsen Global Swede är att uppmärksamma utländska studenter och deras betydelse som ambassadörer för Sverige. Ivanna skriver just nu en masteruppsats om det svenska varumärket och hoppas i framtiden kunna lobba för ”the Swedish way” i andra delar av världen, inte minst i hemlandet.

– I Sverige driver innovation och kreativitet på utvecklingen av nya idéer, vilket gör att Sverige ligger i framkant i till exempel hållbarhetsfrågor och hur man hanterar det. Som kommunikationsstrateg vill jag vara med och bidra till förändring hemma genom att implementera och sprida tänket bakom den svenska modellen där man utmanar normen och inte är rädd att lära sig från sina misstag!

Ivanna Read

Kommer från: Dominikanska republiken
Gör: läser masterprogrammet i strategisk kommunikation
Aktuell med: utnämns 8 maj till global Svergieambassadör (Global Swede) vid en ceremoni i Stockholm

Vad är Global Swede?

En utmärkelse som årligen delas ut av Svenska institutet (SI) till särskilt utvalda internationella studenter vid landets lärosäten. En student per lärosäte nomineras till utmärkelsen som delas ut av Sveriges EU- och handelsminister vid en ceremoni på Utrikesdepartementet. Ivanna Read mottar den 8 maj utmärkelsen i närvaro av bland andra Dominikanska Republikens ambassadör och Samhällsvetenskapliga fakultetens dekan Christofer Edling.