Samhällsvetare på Hållbarhetsveckan

Hållbarhetsveckan 2019 på Lunds universitet.

Hållbarhetsveckan är ett årligt event i Lund där universitetet, Lunds kommun, organisationer och andra intresserade fyller en vecka med aktiviteter kring hållbarhet! I år går veckan av stapeln den 8 till 13 april på temat "Transforming our World" - med fokus på de globala målen för hållbar utveckling. Forskare från Samhällsvetenskapliga fakulteten deltar i flera events under veckan - här är listan!

Hur når vi hållbarhetsmålen för Sverige och världen? Ett samtal om Agenda 2030-delegationens slutrapport.

Arrangeras av Magdalena Bexell och Kristina Jönsson, Statsvetenskapliga institutionen.

Carbon Ruins

The exhibition ‘Carbon Ruins’ aims to transport the visitor into a future where transitions to post-fossil society has already happened. By focusing on recognisable objects, the exhibition bridges the gap between the daily lives of humans and the abstract impacts of climate change. The exhibition was produced by Climaginaries, the Narrating Climate Futures network and LU Futura. The exhibition will be open at Eden all Sustainability Week, and a guided tour will be provided daily.

What is lost and what is gained as we rise from the carbon ruins?

Welcome to a seminar exploring emotions, loss, and behavioral change in a time of political and ethical debate on responses to climate change. How could and should we talk about climate change to inspire change, not apathy? What are the best ways forward, and how do we handle guilt, loss and pressure, online and offline? Arranged by Lund University Centre for Sustainability Studies (LUCSUS).

Can great design transform our world? A lecture by Jakob Trollbäck

As the Agenda2030 was being drafted, Jakob Trollbäck was given a mission: How do we make these ideas famous, recognizable and understandable across the world? Together with his team, he came up with the iconic 17 logos we now have burnt into our collective consciousness. Hear his thrilling story, and what it can teach us about communicating abstract and un-graspable ideas such as sustainability and climate change. Arranged by Department of Strategic Communication and LU Sustainability Forum.

Carbon dioxide or Crops? What is the Future of Plastics in a Sustainable Society?

Interest in biobased plastics as a sustainable alternative is increasing. But what materials are most sustainable, efficient and viable to use? Welcome to an event exploring the possibilites of using residues from agriculture, or even carbon dioxide, to produce plastics in way that avoids food insecurity and negative climate impacts in the future. Organised by the research programme STEPS – Sustainable Plastics and Transition Pathways, with Tobias Nielsen, Department of Political Science.

Klimatpolitiska rådet i Lund

Lunds kommun var först i Sverige med att inrätta ett lokalt klimatpolitiskt råd vars uppdrag är att utvärdera kommunens arbete för minskad klimatpåverkan och klimatanpassning. Vid detta seminarium presenterar det klimatpolitiska rådet sin första årliga rapport som ska bidra till att kommunen når sina klimatmål. Vice ordförande i rådet är Roger Hildingsson, Statsvetenskap.

Hur kan Skånes kommuner arbeta för hållbar konsumtion?

Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne och Kommunförbundet Skåne, inom ramen för Klimatsamverkan Skåne, bjuder in till en förmiddag om hur kommuner kan arbeta för mer hållbar konsumtion. Kimberly Nicholas, lektor, LUCSUS pratar om ”Effekter av styrmedel och åtgärder för minskad klimatpåverkan från konsumtion”.

A practical guide to divestment

Two experts show you how to divest your own funds. The event will be led by Henner Busch, Post-Doc at the Department of Human Geography.

Debatt i Lund: Tillväxt eller nerväxt – hur räddar vi välfärden och planeten?

Måste ekonomisk tillväxt leda till ökade utsläpp av växthusgaser som hotar allas vår framtid? Eller går det att öka tillväxten och den materiella välfärden, samtidigt som vi hejdar klimatförändringarna genom mer hållbar konsumtion? Tänker vi kanske fel från grunden? Är det själva definitionen av välstånd och lycka som måste förändras? Hör Debatt i Lunds panel diskutera om en värld bortom ständig tillväxt är möjlig och eller ens önskvärd.

En hållbar måltid inom planetens gränser

I Sverige serveras ca 3 miljoner måltider dagligen i vård, skola och omsorg - här finns det stor möjlighet till klimatvinster. Men hur ser egentligen en näringsrik, god och prisvärd meny ut som även kan lagas inom de planetära gränserna? Lyssna på experter från Lunds Universitet, hör hur Göteborgs stad och Lunds kommun tacklar frågan samt skapa din alldeles egna klimatmeny! Med bland andra Lennart Olsson från LUCSUS.

Se hela programmet för Hållbarhetsveckan på www.hallbarhet.lu.se/hallbarhetsveckan-2019