Rättssociologisk innovation används när 14000 flickor utbildas

För tre års sedan startade en grupp rättssociologer företaget Finja Five. Med barnkonventionen som ledstjärna skapade de en kostnadseffektiv datorlösning som fungerar även i skolor utan egen teknisk kompetens. Nu anlitas deras affärsidé av Ericsson och den brittiska motsvarigheten till SIDA när det satsas 80 miljoner kronor på flickors utbildning i Myanmar.

Det finns massvis med datorer i utvecklingsländernas skolor som inte används. Ibland för att de är dåliga, ibland för att de är dyra i drift, ofta för att skolans personal inte har tillräcklig datorkunskap.

- Vårt mål är att ge skolor i fattiga länder så stor utväxling som möjligt på de pengar som investeras, säger Måns Svensson, docent vid Rättssociologiska institutionen och VD på Finja Five.

Resultatet blev en så kallad Cloud-lösning där support och drift kan hanteras på distans. I Myanmar kommer Finja Five att anställa en grupp IT-kunniga pedagoger som arbetar med både det tekniska stödet till skolorna och med att tillhandahålla spännande utbildningsmaterial i cloud-lösningen.

Men en minst lika viktig komponent i Finja Fives företagsidé är barnkonventionen. Rättssociologer i Lund har sedan länge arbetat med att främja konventionen i utvecklingsländer. Företaget Finja Five är ett försök att med teknikens hjälp påverka utvecklingen så att barnens rättigheter i högre utsträckning efterlevs. Bland annat etableras samarbeten med lokala myndigheter och organisationer vilka möjliggör för barn att via systemet anmäla övergrepp. En ny innovativ lösning för säker webbsurf är ett annat exempel på hur Finja Five arbetar med barnperspektivet. Grundläggande är också att lösningens utformning främjar en pedagogik där barnen i samråd med lärarna har möjlighet att påverka undervisningen och den IT-miljö de arbetar i.

Nu ska IT-lösningen, som har utvecklats på testskolor i Indien, för första gången användas på bred front i ett stort biståndsprojekt som mobiltelefonföretaget Ericsson driver tillsammans med DFID (Storbritanniens motsvarighet till SIDA).
Målgruppen är skolflickor i Myanmar. Förutom en bättre IT-utrustning som stöds av barnkonventionen ska man inom ramen för projektet som går under namnet ”Mobile Broadband and Education ” dela ut stipendier till flickor och utbilda lärare.
Utöver Ericsson, DFID och Finja Five, som startats vid Lunds universitet, i samarbete med Lunds universitets internetinstitut, deltar UNESCO, Earth Institute vid Columbia University och Qualcomm Incorporated.

Text: Ulrika Oredsson

Pressmeddelande från Ericsson

Kontaktperson för Finja Five:
Måns Svensson, tel: 046-222 8593, Mans [dot] Svensson [at] soclaw [dot] lu [dot] se.