Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Handlare måste ifrågasätta oansvarig konsumtion"

Skyltfönster med Black Friday-annonser. Foto.
Black Friday har blivit en konsumtionshögtid, skriver Christian Fuentes och Emma Samsioe. Foto: Hussein El-alawi, Sydsvenskan

Den fjärde fredagen i november infaller Black Friday. Både konsumenter och handlare måste ifrågasätta den oansvariga konsumtion som denna dag ger upphov till, skriver Christian Fuentes och Emma Samsioe i ett debattinlägg i Sydsvenskan.

Detta är ett debattinlägg som publicerades i Sydsvenskan 29 november 2019: ”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”

Black Friday har blivit en konsumtionshögtid. Reklampelare, skyltar i butikerna och reklam på hemsidor och via sociala medier lovar stora sänkningar på ordinarie priser. Handeln bygger successivt upp en förväntan med hjälp av lockbeten som pop up-fönster med uppmaningar om att man ska anmäla sig för förtur till den rea som infaller på Black Friday, Marknadsföringen innehåller formuleringar som ”riktiga vassa priser” eller ”årets största prisfest”.

Många av de produkter som rabatteras på Black Friday är även i vanliga fall billiga. Men Black Friday fungerar som en katalysator för en förväntan på än lägre priser. Högtidsinramningen skapar en känsla av undantag. Budskapet är att Black Friday är en speciell dag med erbjudanden som inte kommer tillbaka. Forskning som vi har gjort gällande realisationer och marknadsföring visar att reor påverkar konsumenterna som hamnar i en situation där de upplever att vanliga regler inte gäller. Black Friday är en dag då man inte behöver ta lika stor hänsyn till sådant som kvalitet och miljö. Människor låter bli att fråga sig om de kraftigt rabatterade produkterna har kommit till på ett sätt som inte skadar miljön. De ifrågasätter inte om de behöver en TV till eller vad det är för kvalitet på den där tröjan till halva priset. Istället köper de varor som de i många fall inte hade tänkt köpa. I vissa fall köper de varor som de inte har råd att köpa.

Visst kan de rabatter som finns på Black Friday rädda julen för familjer med ansträngd ekonomi. Men inte kan konsumtionshögtider ämnade att öka detaljhandlarnas vinster vara lösningen på fattigdom. Särskilt inte med tanke på att priset för billiga produkter i Sverige ofta betalas av fattiga familjer i andra länder.

Black Friday är en av årets viktigaste handelsdagar enligt en studie från Svensk Handel. Vi har förståelse för den pressade situation som många handlare befinner sig i, men de skulle kunna välja en väg där de inte bidrar till den konsumtionshysteri som uppstår vid Black Friday. Konsumtionsdagar som Black Friday bidrar till att låga priser blir det nya normala. Det gynnar inte handlarna i det långa loppet. De får ju se sina marginaler minska. Black Friday skulle istället kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.

Idag leder Black Friday till överkonsumtion och till att människor köper fel produkter. Produkter som inte håller över tid, som kanske inte passar in i ens livsstil eller som det inte finns plats för i garderoben eller garaget. Konsumtion av billiga produkter skapar ofta också mer avfall eftersom människor ofta avstår från att lämna tillbaka produkter som de inte är nöjda med till butiken där den är köpt. Istället upplever konsumenten det som enklare att kasta plagget, leksaken eller skönhetsprodukten i hushållssoporna.

Både konsumenter och handlare måste ifrågasätta den oansvariga konsumtion som Black Friday ger upphov till.

Christian Fuentes och Emma Samsioe, konsumtionsforskare vid institutionen för service management och tjänstevetenskap på Lunds universitet.