Doktorspromotionen skjuts upp

Nyblivna doktorer jublar framför en folkmassa. Foto.
Doktorspromotionen som den brukar se ut. FOTO: Kennet Ruona.

Lunds universitet kommer inte att genomföra sin traditionsenliga doktorspromotion i vår. Anledningen är att högtiden har många deltagare och gäster från stora delar av Sverige och resten av världen. Dessutom lockar promotionståget mellan Universitetshuset och Domkyrkan många åskådare.

-Doktorspromotionen är universitetets största akademiska högtid där vi hyllar forskningen och de doktorander som avslutat sin forskarutbildning och försvarat sin doktorsavhandling. Det har inte varit ett lätt beslut att fatta men osäkerheten kring corona är alltför stor för att vi ska kunna planera och genomföra en stor högtid i maj och vi kommer därför att skjuta upp den till nästa år, säger Lunds universitets övermarskalk Carin Brenner.

De doktorer som skulle ha promoverats vid fakulteternas gemensamma högtid den 29 maj samt jubel- och hedersdoktorer kommer därför att bjudas in till ett senare tillfälle nästa år.

-Vi arbetar nu mycket intensivt för att se hur vi kan ge alla som har sett fram emot vårens promotion en klassisk och vacker högtid i maj 2021, säger Carin Brenner.

Fakta promotionen:
Doktorspromotionen är fakulteternas största akademiska högtid och arrangeras en gång per år. Under en högtidlig ceremoni i Lunds domkyrka promoveras de doktorer som under det senaste året avslutat sin forskarutbildning och försvarat en doktorsavhandling vid Lunds universitet. Vid ceremonin hyllas även jubeldoktorerna – de som för femtio år sedan promoverades – och hedersdoktorerna som hälsas välkomna i universitetets forskningsgemenskap.
Lunds universitet grundades 1666 och firade sin första doktorspromotion redan 1670.