Är det någon konst att vara akademiker?

Det pratas ibland om ”det akademiska hantverket”. Men vad menas egentligen med det? Och vad innebär det att vara en modern akademiker? Det försökte en grupp forskare svara på under en konferens vid universitetets 350-årsjubileum i fjol. Resultatet har nu sammanfattats i en skriftsamling som bland annat tar upp frågan om vad som kännetecknar en skicklig lärare eller forskare.

Skriften Är det någon konst att vara akademiker? är en uppföljning av det symposium som arrangerades vid en av Lunds universitets vetenskapsveckor under jubileumsåret. En grupp forskare på Samhällsvetenskapliga fakulteten låg bakom konferensen som hölls i oktober 2017 med temat Academic skills – skapar kompletta akademiker excellenta utbildningsmiljöer?

Carina Sjöholm, docent vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, och Magnus Jerneck, professor vid Statsvetenskapliga institutionen, är redaktörer för boken som nu publicerats. Carina Sjöholm var även en av initiativtagarna till konferensen.

Varför är det viktigt att diskutera academic skills?

- Universiteten och högskolorna har förändrats väldigt mycket de senaste årtiondena och att navigera i det som kommit att bli ett massuniversitet är inte helt lätt, varken för studenterna eller för oss universitetslärare. Vi tyckte att det var relevant att ställa oss frågan om vad man egentligen förväntas kunna när man lämnar universitetet. säger Carina Sjöholm.

- Vi måste också hela tiden ställa oss frågor av det slaget som diskuteras i skriftens olika essäer. I vår vardag är vi många som brottas med funderingar om vad akademisk utbildning har för värde i vårt samhälle. Ju bättre vi blir på att formulera det för oss själva, ju tydligare kan vi vara i både vår undervisning, forskning och andra sätt att kommunicera med det omgivande samhället.

Vad hoppas ni att skriften ska kunna bidra till?

- Vi hoppas att den leder till ännu fler tankar och funderingar kring vad universitet och högskolor är för något. Vi behöver inte vara överens men som kritiska och reflekterande akademiker bör vi diskutera vad och hur vi lär ut liksom hur vi kommunicerar vår forskning. Det är mycket i akademin som är underförstått, säger Carina Sjöholm.

Läs "Är det någon konst att vara akademiker" i universitetets forskningsportal LUCRIS